Meghatározták azokat a legfontosabb digitális képességeket, amelyek az adott szakmákban dolgozók számára szükségesek ahhoz, hogy megfelelően lássák el a munkájukat. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium szakképzésért felelős helyettes államtitkára arról beszélt a Trend FM-nek, hogy a 175 szakma mindegyikét a gazdasági igény hozta létre, így minden képzést a piac elvárása szerint alakítottak át, szüntettek vagy újítottak meg.
Pölöskei Gáborné elmondta: „a digitális eszközök használatának ismerete ma már nem előny, hanem alapvető elvárás, amihez a szakképzésnek is alkalmazkodnia kell.”
Digitális kompetencia besorolás szakmánként
A felnőttképzés egyik formáját jelentő OKJ-t felváltó Szakmajegyzék létrehozásakor bekerült egy új oszlop is, jelölve a szakmák digitális kompetencia szintjét, mennyiben része az adott képzésnek az ilyen jellegű oktatás.
A helyettes államtitkár hozzátette, ágazatonként az elvárt digitális tartalmakat valamennyi képzés során beépítették a tananyagba, legyen szó alkalmazásokról vagy mesterséges intelligenciáról, ezzel segítve a tanulókat, hogy a munkahelyen használt technológiai és digitális tudást, már előzetesen megszerezhessék.
A DigKomp megvalósítása
A meglévő digitális tartalmakat is felülvizsgálták, egyes esetekben digitális tankönyvek készülnek, amihez alapvető, hogy fejlesztik a szélessávú internetelérést is.
A kormány 2019-ben fogadta el a digitális kompetencia keretrendszer (DigKomp) fejlesztéséről szóló kormányhatározatot, ez alapján történik a tartalmak kompetencia-skálázása, a tananyagok fejlesztése és az elvárások megfogalmazása. 200 szakértő segítségével tekintették át a 175 alapszakmát, határozták meg digitáliskompetencia-szintjüket és illesztették be a DigKomp rendszerébe a szakmai érdekképviseletek egyetértésével.
A szakképzésért felelős helyettes államtitkár kiegészítette, hogy a visszajelzések szerint a tartalmak beépítése sikeres és szükséges, és bár a módszertan megújítása nem könnyű, hiszen nem is hasonlítható össze a régivel, a gyakorlatban megmutatkozik az eredményessége.
Pölöskei Gábornéval, az Innovációs és Technológiai Minisztérium szakképzésért felelős helyettes államtitkárával Nagy Károly beszélgetett az oktatás gyakorlati átalakulásáról és gyakorlati példákról. Itt meghallgathatják:
- Pölöskei Gáborné