A Magyarországi Drón Koalíció elnöke szerint a verseny jót tesz a hazai drónipar megítélésének és a pilóta nélküli repülő eszközök technológiai fejlesztésében is előrelépést jelent. Az első magyar világkupán nagy számban, csaknem 60-an regisztráltak 11 országból, és a résztvevők majdnem fele magyar versenyző volt.

Rohács Dániel elmondta: világszerte hatalmas tempóban halad előre ez az iparág. „A technológia olyan szinten fejlődik, hogy egyre olcsóbbak, egyre biztonságosabbak és egyre messzebb tudnak repülni a drónok. Továbbá a támogató applikációk, a földi, illetve fedélzeti szolgáltatások is mind fejlődnek – legyen szó a kommunikációról vagy a navigációról. Rengeteg felhasználói lehetőség fogalmazódik meg, és gyakorlatilag tényleg mindegyik szegmens rohamtempóban halad előre" – tette hozzá.

A szervezet elnöke kiemelte, hogy a Magyarországi Drón Koalíció 66 taggal indult, de mostanra már 130-nál is többen vannak. A fő cél, hogy a teljes ökoszisztéma szereplőit összehozzák, és megalkossák a stratégiát, valamint a konkrét akciótervet is, amellyel a különböző területeket fejleszthetik. Az iparági elemzések azt mutatják, hogy a három legfontosabb hazai felhasználási terület a mezőgazdasághoz, az infrastruktúra-monitoringhoz és a csomagkiszállításhoz köthető.

Hozzátette: a célok elérésében a többi között fontos, hogy legyenek drónok, legyen egy támogató applikáció, amely segítségével például a felhasználók légteret tudnak igényelni, valamint legyen egy támogató jogszabályi környezet, és legyenek például kommunikációs vagy egyéb földi-légi rendszerek. Úgy véli, hogy erre a magyar ökoszisztéma szereplői készen állnak.

Forma-1 a levegőben

A ZalaZONE pályán rendezett világkupa látványos főszereplői természetesen a versenydrónok voltak, amelyek súlya – akkumulátor nélkül – csupán körülbelül 250 gramm. Gyorsulásuk nulláról száz kilométer per órára 1,2-1,5 másodperc alatt történik. A motorokat hatcellás akkumulátorok hajtják, amelyekkel általában 1,5-2 perc a maximális repülési idő. Az akadályokkal tűzdelt pályarendszert egy 70 méter hosszú és 40 méter széles területen alakították ki. A versenyzők pedig egy távirányító és egy szemüvegbe épített kamera segítségével irányították a gyorsan száguldó szerkezeteket.

A drónok jellemzően óránként 100-160 kilométeres sebességgel repülnek. A hazai megmérettetésen a 80-120 kilométer per óra volt a jellemző. „Ilyen sebességtartomány mellett a pályaméret viszonylag kicsinek mondható. Tehát a versenyzőknek rendkívüli módon oda kellett figyelni arra, hogy a lehető legjobb időben indítsák a manővereket, a fordulót, vagy kezdeményezzék a magasságváltozást. Ettől verseny a verseny, hogy melyik pilóta mennyire ügyesen, gyorsan tudja ezt a pályát a legoptimálisabb útvonalon, nyilván hibázás nélkül lerepülni" – részletezte Rohács Dániel.

Idén 10 nemzetközi kupafutamot rendeznek a világon a drónos szakágban, és ebből 8-at tartanak Európában. A hazai futamon bolgár, koreai, román, horvát, szerb, lengyel, cseh, francia, olasz, szlovák és magyar pilóták versenyeztek.

Első helyen Kim MinJae, második helyen Hyeonjin Jang végzett Koreából, harmadik helyezett pedig Bulgáriából Antoni Georgiev lett. A magyar bajnokságot, a Drone Racing Hungaryt Blahunka Máté, „Blahesz" nyerte. A Közlekedéstudományi Intézet, valamint az Edutus Egyetem által felajánlott legjobb 18 év alatti versenyző különdíját Kőkuti Márton „Kutas" nyerte meg, ő 11. helyen végzett a magyarországi megmérettetésen. Az összesített világranglistán Rontó Roland a 33., Babics Oszkár az 57. helyet foglalja el.

A világkupa és a drónipar további érdekességeiért hallgassa meg a Trend FM interjúját! Rohács Dániellel, a Magyarországi Drón Koalíció elnökével Molnár Gábor beszélgetett.