Bár a leendő üzleti partnereket érintő kockázatok előzetes felmérésére, illetve a kintlévőség-kezelésre ma még nagyon kevés kis- és középvállalkozás helyez fokozott hangsúlyt, ennek a rutinnak be kellene épülnie a mindennapi gyakorlatba.

Molnár Imre, a GR2 főtanácsadója, a GS Consulting szakértője szerint a hazai cégek nem fordítanak kellő figyelmet a prevencióra, és inkább „tűzoltás" jelleggel kezelik a felmerülő gondokat – akkor, amikor a helyzet már tarthatatlanná válik.

Az Ön cégének van vészforgatókönyve?

A problémát legtöbb esetben az jelenti, hogy a kkv-k nem rendelkeznek konkrét forgatókönyvvel és stratégiával arra az esetre, hogyha valamelyik ügyfél, beszállító késve törleszt, vagy teljesen fizetésképtelenné válik.

Itt is a kulcs a megelőzés

A prevenció hasznosságát nagyon nehezen lehet kimutatni, de ennek ellenére sem szabad félvállról venni a kintlévőség-kezelést, hiszen a pénzügyi kockázatok közül ez az egyik legnagyobb rizikófaktor. Molnár Imre a helyzetet a közlekedéshez hasonlította, hiszen a sofőrök sem tudhatják, hogyha óvatosan vezetnek, akkor ezzel hány koccanásos balesetet úsznak meg. „Ez kicsit olyan, mint egy zsákutca. A marketingköltéseknél is azt szokták mondani, hogy minden elköltött 1000 forintból 800 forint az ablakon kidobott pénz, miután nem lehet felmérni, hogy melyik lesz pont az a 20 százaléka a vevőknek, akikre hatni lehet" – fogalmazott a coach.

Ha Ön is kérdezne a GR2 szakértőitől, akkor írjon a gr2@gazdasagiradio.hu címre!

Mennyire követi a partnerek cégminősítését?

Az Euler Hermes hitelbiztosító kereskedelmi igazgatója úgy véli, minden társaságnak érdemes évente legalább egyszer objektív forrásból – például céginformációs adatbázisból – tájékozódni a megrendelők anyagi helyzetét illetően. Sokszor pontosan azért, mert az ügyfelekkel már évekre visszamenő, baráti kapcsolat alakult ki, a partnerek úgy érezhetik, hogy nagyobb a mozgásterük, és sokkal többet engedhetnek meg maguknak. Ez pedig növeli a fizetési csúszások esélyét.

Merész István hatékony módszernek tartja, ha a vállalkozás nemcsak a korábbi tapasztalatai alapján, valamint külső tanácsadó bevonásával igyekszik információt szerezni, hanem szükség esetén akár a versenytársakat is megkérdezi az adott társaság fizetési hajlandóságáról.

Hitelbiztosítás az örökmozgó piacon

A kereskedelmi igazgató szerint a cégek sokszor arról is megfeledkeznek, hogy a kockázatok dinamikusan változnak, ezért folyamatosan monitorozni kell a vevőket, figyelni a piaci környezetet és a konkurensek stratégiájának változását. Merész István úgy látja, hogy a nyugati országok színvonalától ugyan elmarad, de Magyarországon is szépen lassan növekszik a hitelbiztosítási piac. Ugyanakkor kiemelte, hogy a hazai kis- és középvállalati szektor ma még messze nem tart a megfelelő fejlettségi szintnél.