A legtöbb kis- és középvállalkozás számára komoly gondot okoz, hogy egy bizonyos fejlettségi szint elérése után megtalálja a további kitörési pontokat a piacon és ezek alapján meghatározza a jövőbeli fejlődés irányvonalát. Ebben a helyzetben a cégvezetőknek érdemes pontosan felmérni a társaság erősségeit, gyengeségeit, a lehetőségeket és a főbb veszélyforrásokat, vagyis SWOT-analízist készíteni. Ez a vállalati stratégiaalkotás második

Ha Ön is kérdezne a GR2 szakértőitől, akkor írjon a gr2@gazdasagiradio.hu címre.

fontos lépcsője, a jövőkép, a küldetés és a szervezeti kultúrát meghatározó közös értékrend megfogalmazása után.

Turi Ferenc, a Capitol Consulting ügyvezető partnere az immár harmadik éve futó GR2 gazdasági reality show-ban elmondta: a növekedésben gondolkodó cégeknél gyakori buktató, hogy az alaptevékenységükkel nem összeegyeztethető újabb üzletágakat próbálnak megnyitni. Ez azonban megosztja az erőforrásokat, illetve a menedzsment kapacitásait, tehát érdemes átgondolni, hogy melyik termékekre és szolgáltatásokra szeretnének hangsúlyt fektetni.

Tippek

- Külföldi terjeszkedésnél például jó megoldás lehet egy stratégiai partner bevonása, de ehhez körültekintő mérlegelésre van szükség, hiszen a másik cég versenytárssá válhat.

- A szakértő szerint a hazai kis- és középvállalatoknak a stratégiaalkotásnál nem kell feltalálniuk a spanyolviaszt, hanem érdemes körülnézniük a nyugati, fejlett piacokon, hogy a hasonló profilú cégek miként érnek el sikereket. A jól működő külföldi példákat aztán a saját üzletmenetükbe is beépíthetik.

- A kisebb vállalkozásoknak nem szabad szétforgácsolniuk az egyébként is szűkös erőforrásaikat, emiatt számukra a külföldi terjeszkedésnél sokkal jobb megoldás lehet a sikeres vállalatirányítási modellek átvétele.

A SWOT-analízis készítésénél az is előfordulhat, hogy ugyanaz a tényező megjelenik a lehetőségek és a potenciális veszélyforrások között is. A GR2 műsor felnőttképzéssel foglalkozó versenyzőjénél például az állami pályázatokon való részvétel kulcsfontosságú a támogatások elnyerésének szempontjából, azonban a központi projektektől való túlzott függőségtől is tartanak.

A szakértő válasza

Turi Ferenc emiatt azt tanácsolta, hogy a társaság próbálkozzon új tevékenységek megnyitásával, tehát indítson be újabb oktatásokat. A különböző képzési lehetőségek esetében pedig egyenként eldöntheti, hogy melyiknél választ állami ügyfelet, míg a többi iparágban nem lesz kiszolgáltatva a központi forrásoknak.

Mindig a célra fókuszáljon

Molnár Imre, a GR2 főtanácsadója úgy látja, hogy a cégek a pontos jövőkép meghatározásánál sokszor azokra a tényezőkre koncentrálnak, amelyek miatt nem tudják megvalósítani a kitűzött célokat. Ezzel szemben azt kellene megvizsgálniuk, hogy milyen apró lépések és változtatások szükségesek ahhoz, hogy mégis eljussanak a célvonalhoz – sőt azon túlra.

Ilyenkor kiderülhet az is, hogy egy adott területen a piaci környezet bizonytalansága miatt nem tud mit tenni a vállalkozás, ekkor a vezetőknek el kell engedniük azt, amire nincsen befolyásuk. A stratégiai tanácsadó szerint mindig érdemes azokat a „vadászmezőket” keresni, ahol még lehet valamit tenni, és kiválasztani azokat a termékeket és portfóliókat, amelyekre érdemes további erőforrásokat allokálni.

A GR2 teljes műsorát itt hallgathatja meg: