A német vasúttársaság, a Deutsche Bahn négy évvel ezelőtt vezette be a virtuális valóság (virtual reality vagy röviden: VR) használatát az új munkaerő toborzása során. A potenciális munkatárs egyszerűen csak felveszi a VR szemüveget, és „néhány másodpercen belül szinte a maga valóságában tapasztalhatja meg, hogy mi is lesz a munkája” – idézte Kerstin Wagnert, a Deutsche Bahn tehetségkutatásért felelős igazgatóját a CNN Business.
A VR a legmegfelelőbb munkaerő kiválasztásában is segíthet a cégeknek. Az izraeli technológiai startup, az Actiview kifejlesztett egy olyan toborzási platformot, amely a jelentkezők értékelését egy VR felület (interfész) használatával végzi el. A megoldás azt is lehetővé teszi a munkaadók számára, hogy új alkalmazottaikat virtuálisan körbevezessék az irodában vagy bemutassák a vezérigazgatónak.
Az Actiview platformját használva a jelentkezők egy logikai játékszerű tesztet is elvégeznek. „A VRszimuláció segítségével képesek vagyunk irányítani, amit a felhasználó lát, hall, érez. Látjuk, hogy eközben hogyan viselkednek, és ezeket az adatokat össze is gyűjthetjük” – mondta az Actiview stratégiai és üzleti fejlesztési alelnöke. „Megfigyelhetjük, hogy milyen a hozzáállásuk az egyes feladatokhoz. Először felmérik a terepet, és az alapján alakítják ki a stratégiájukat? Mennyire küldetésorientáltak? Milyen sorrendben oldják meg a feladatokat?” – sorolta Roy Elishkov.
Átalakulhatnak a képzési módszerek
A virtuális valóság a tréningek kivitelezésében is kínál új módszereket. A brit hadsereg például a közelmúltban egy olyan kísérleti programról számolt be, ahol a katonák kiképzését már VR segítségével végzik. 2017 óta pedig a KFC gyorsétterem-lánc is egy VR játék segítségével mutatja meg dolgozóinak, hogy mitől lesz ropogós a sült csirke.
Egyelőre azért még túlzás lenne azt állítani, hogy a technológia széles körben elterjedt a toborzás és képzés során, azonban a szakértők úgy vélik, hogy ez csak idő kérdése.
„A virtuális valóság lehetővé teszi a felhasználó számára, hogy teljesen átadja magát egy bizonyos élménynek, ez pedig a különböző készségek fejlesztése szempontjából igazán hasznos lehet. Költséghatékonyságát sem szabad alulbecsülni, hiszen logisztikai szempontból nem mindig egyszerű a valós körülmények között megvalósítani a képzési forgatókönyveket” – emelte ki Jeremy Dalton, a PWC UK tanácsadó cég VR részlegének vezetője.
„A VR lehetőséget biztosít arra is, hogy megvitassunk munkahelyeken gyakran előforduló szituációkat, és megérthessük, hogy választásainknak és döntéseinknek milyen hatásai vannak. Továbbá igen hatékony eszköz a gyakorlati képzések kivitelezése során is, hiszen a résztvevők akár a saját kezükkel végezhetik a feladatokat” – tette hozzá Dalton.
Arturo Schwartzberg, a SweetRush e-learning cég társalapítója szerint a „virtual reality” megoldások támogathatják az empátiakészség növelését is – akár a mozgássérültekkel vagy más hátrányos helyzetűekkel kapcsolatban, akár a másik kolléga munkája is sokkal jobban megismerhető, megtapasztalható a technológia által.
A SweetRush és a Hilton például közösen kifejlesztettek egy olyan VR megoldást, amely segítségével az irodai dolgozók betekintést nyerhetnek a hotelüzemeltetés mindennapi teendőibe a recepciós munkától kezdve a szálloda tisztántartásáig – olvasható az M2M Zóna oldalán.
A cikk megjelenését a Vodafone Business támogatta.