2014 és 2015 között 7 százalékkal nőtt a HD-adás vételére alkalmas készülékek száma Magyarországon – derült ki a Nielsen kutatási eredményeiből. A főként a tévécsatornák nézettség-méréssel foglalkozó cég adatai szerint jelenleg a magyar háztartások mintegy 54 százaléka rendelkezik úgynevezett HD ready vagy full HD készülékkel. A HD-csatornákat tartalmazó televízió-előfizetések száma ezzel szemben az Invitel saját ügyfélkörben szerzett tapasztalatai szerint is jóval alacsonyabb ennél. A vállalat utánajárt a jelenség okainak. A nyári sportesemények közvetítése például akár áttörést is hozhat.
Infrastruktúra – kell egy jó hálózat
Ha új tévére vágyunk, manapság gyorsan és jó ár-érték arányban vásárolhatunk HD, esetleg full HD televíziót, azonban a korszerű készülékkel csak az újszerű tévénézés lehetőségét kapjuk, megfelelő minőségű tartalomról azonban külön szükséges gondoskodnunk. Mi kell ahhoz, hogy gondtalanul élvezhessük a hagyományos tévéadásnál – szabad szemmel is láthatóan – részletgazdagabb, nagy felbontású (HD) képminőséget?
Talán nem is gondolnánk, de Magyarország különböző régióiban eltérőek a technikai lehetőségek a kábeles internet- és tévészolgáltatási piacon. Erre a helyzetre a szolgáltatók folyamatos hálózatfejlesztési beruházásai jelenthetnek megoldást. Az Invitel mindezt felismerve, 2012-ben indult fejlesztési programja részeként 2015-ben megduplázta előző évi hálózatfejlesztései ütemét és összesen 165 ezer újabb háztartás számára tette elérhetővé országszerte a gyorsabb és korszerűbb internetszolgáltatást, s egyúttal a minőségi, digitális, interaktív televíziózást. A fejlesztések a következő években is folytatódnak, cél, hogy a minőségi szolgáltatások minél több fogyasztóhoz eljussanak.
Mit hoz a jövő?
A full HD tévé egyre több magyar háztartást hódít meg, azonban a jövő még ennél is nagyobb izgalmakat és jobb képminőséget tartogat az Ultra-HD tévékészülékek formájában. Az UHD és 4K néven is ismert technológia a full HD-s eszközök nagytestvére, 4096×2160 képponttal, amely még részletgazdagabb vizuális élményt jelent, azonban egyelőre kevés az ilyen minőségben elérhető tartalom a piacon.
Tévézés közben netezünk és netezés közben tévézünk
Az utóbbi évek trendje az úgynevezett multiscreening, amikor tévénézés közben internetezünk a telefonunkon, asztali számítógépen vagy akár tableten. Gyors szélessávú internet-előfizetés és egy WiFi router birtokában ugyanis pluszköltségek nélkül böngészhetünk a neten otthon mobiltelefonról és tabletről is. Ugyan a nagy sportesemények közvetítői is bemondják a legfontosabb adatokat egy-egy játékosról, sportolóról, azért mégis sokkal több információt szerezhetünk az internetről. E fogyasztói szokások hatására 2012-höz képest hétköznap csökkent, de ezzel együtt a hétvégéken megnőtt a televíziózásra fordított idő – összegezte az Invitel.