„Szervezetünk infokommunikációs akadálymentesítéssel foglalkozik. Célunk, hogy a különböző fogyatékkal élőknek segítsünk speciális internetes felületekkel, webes alkalmazásokkal és honlapokkal. Míg egy építészmérnök a fizikai akadálymentesítés jegyében egy épület elé rámpát tervez, addig mi segítségképpen különböző kódokat helyezünk el a szoftverekben. Természetesen ez egy komplexebb, de sokak számára mégsem látható informatikai munka. Ezeket a beépített elemeket ugyanis csak azok a felhasználók veszik észre, akik speciális képernyőolvasót vagy például fejegeret használnak. Fontos hozzátenni, hogy nemcsak a fogyatékkal élők mindennapjait segítik az ilyen fejlesztések, hanem többek között a színtévesztőket és az idős embereket is” – összegezte Bodnár Attila, a HappyHelp Nonprofit Közhasznú Kft. vezető szoftverfejlesztője, akadálymentesítési specialistája.
A szegedi székhelyű nonprofit vállalkozás megváltozott munkaképességű munkavállalókat is foglalkoztat. Bodnár Attila is látássérültként vezet egy kilencfős csapatot. Munkájukat a koronavírus-járvány is felértékelte, hiszen tavasszal országosan szinte egyik napról a másikra kellett átváltani a digitális oktatásra és számonkérésre. A tapasztalatok szerint a használt platformokon sok esetben nem voltak akadálymentesítve a vizsgafelületek, így még inkább előtérbe került az erre vonatkozó fejlesztési igény.
„Azt gondolom, hogy az InnoMax Díj elnyeréséhez valószínűleg a járványhelyzet is hozzájárulhatott, és a zsűri számára is felértékelődhetett a mi digitális oktatáshoz kapcsolódó fejlesztési tervünk. Tavaly is részt vettünk az Invitech innovációs versenyén, most pedig sikerült a díjazottak közé is bekerülnünk” – részletezte a szakember.
A kidolgozás alatt álló HappyStudent egy olyan webes alkalmazás lesz, amely bárki számára könnyen használható, webergonómiai szempontok alapján készül, és természetesen figyelembe veszik a felhasználói élményt növelő UI és UX megoldásokat is. A vizsgarendszert backend oldalon Laravel keretrendszerben fejlesztik. A projekt végén egy olyan platformot szeretnének létrehozni, amelyben nemcsak technikai, hanem módszertani sajátosságokat is megvalósítanak.
„Jelenleg kutatásokat végzünk, és olyan felhasználókat kérdezünk meg a diákok köréből, akik használtak vagy jelenleg is használnak ilyen platformokat. Ezt követően oktatók, tanársegédek és egyetemi adjunktusok véleményét fogjuk kikérni, hogy nekik milyen tapasztalataik vannak, hogyan tudják használni az oktatási felületeket a vizsgák összeállításánál. A diákok és a tanárok szemszöge alapján levonjuk a konklúziókat, hogy melyek azok a hibák, hiányosságok és felhasználói igények, amelyekre figyelnünk kell. Terveink szerint év végére készülhet el a szoftver bétaverziója, valamint a fejlesztői és felhasználói dokumentáció. Egy olyan optimális utat szeretnék megteremteni, amely mindkét fél munkáját segíti, valamint az is fontos szempont, hogy az oktatóknak ne legyen azzal pluszmunkája, hogy akadálymentes verziói is vannak az online vizsgafeladatoknak” – fejtette ki Bodnár Attila.
Az Invitech InnoMax Díj támogatásával létrejövő platform nyílt forráskódú lesz, és valószínűleg alkalmazásprogramozási felületen (API) keresztül teszik majd elérhetővé. Ezt követően bármelyik fejlesztő, iskola vagy intézmény a saját igényei alapján tovább formálhatja a programot.