Bár a költségeik összességében 3-5 százalék körül emelkedtek, továbbra is nehezen tudják emelni a fuvardíjaikat, a gyenge európai és a még gyengébb magyar gazdasági teljesítmény miatt. A nemzetközi fuvarozásban éves szinten 3,2%-os, a belföldi fuvarozásban pedig 4,9%-os összköltség-növekedést mért a DigiLog Consulting. A díjemelés mértéke pedig a nemzetközi szektorban 2,8%-os, belföldön pedig 3,7%-os a második negyedévben az előző év hasonló időszakához képest – derül ki a Közúti Fuvarozási Árindex (KFX) iparági elemzésből.

Pár év alatt eltűnt a hazai fuvarozócégek 2 százaléka, és a talpon maradottak is kevesebb teherautóval és kamionnal működnek. A makrogazdasági környezet lényeges javulásával az elemzők nem számolnak, így a fuvarozási szolgáltatások keresletében sem várnak érdemi emelkedést. Idén a költségek infláció körüli emelkedésére számíthatunk, nagyságrendileg 4-6% közötti mértékben. Biztosra vehető a fuvardíjak további enyhe növekedése, a visszafogott kereslet ellenére is, mivel az áruhiányos területeken folytatódni fog a kapacitáscsökkentés.

A belföldi fuvarozásban a kereslet bővülésével tovább nőhet a kapacitás, míg a nemzetközi fuvarozásban a gyenge kereslet a közúti fuvarozókat további flottacsökkentésre kényszerítheti. A fuvarozási szektor profitszintje az év második felében alacsonyan ragadhat, így a fuvarozók számának további csökkenése szinte elkerülhetetlen.
Lajkó Ferenc független iparági szakértővel Nagy Károly beszélgetett.