1899-ben, az első Opelen, a Lutzmann Patent Motorwagen igényesen kidolgozott lámpatesteiben nem ledek, vagy halogén izzók, hanem gyertyák égtek. Ha fényerőben nem is, de innovativitását tekintve ez is hasonlóan úttörő volt, mint a mai intelligens fényforrások, ugyanis rendelkezett egyfajta szintállítási lehetőséggel mondta Dános András. Nem arról van szó, hogy irányították a gyertyák fénykévéjét, hanem arról, hogy egy kicsi rugó folyamatosan emelte az égés miatt egyre csökkenő méretű gyertyákat, így biztosítva azok folyamatos láthatóságát. Hosszú volt az út az izzókig, volt amikor gázt égettek, de gyártottak petróleummal működő autólámpát is.
Az Opelnél 1938-ban jelent meg a mai értelemben is fényszórónak tekinthető autóvilágítás, ez ugyanis már az úttestet is megvilágította, azaz a sofőrt is segítette a tájékozódásban.
A következő nagy áttörést a 60-as években megjelenő halogén fényforrások jelentették. Dános András szerint a forgalom – és az autók sebességének - folyamatos növekedésével megnőtt az igény az irányított fényre, azaz arra, hogy a lámpák az úttestre, illetve annak szélére a padka vagy járda környékére világítsanak úgy, hogy lehetőleg ne vakítsák el egymást a közlekedők. A 70-es években az Opel GT jelentette a mérnökök számára a kihívást, ugyanis a legendás kupénak bukólámpái voltak, amelyeket egy mechanikus szerkezet segítségével tudott a vezető kinyitni, illetve becsukni.
A halogén fényforrások csúcsát a vetítőlencsés búrák jelentik, ilyen optikát először a 80-as évek végén megjelenő ugyancsak legendás kupéban, az Opel Calibrában használtak.
Nem csak az autók világítása, hanem a vezetési stílusok is sokat változtak az évtizedek alatt, például az autókba beépített biztonsági rendszerek miatt. A téli vezetéstechnikai tudnivalókról ide, a télen ajánlott kiegészítőkről, felszerelésekről pedig ide kattintva olvashatnak. |
A pr igazgató szerint a 90-es évek vége a dizájnerek számára jelentett áttörést, ugyanis ekkor jelentek meg a teljesen átlátszó, rovátkák nélküli lámpabúrák. Eddig ugyanis a fénykéve irányításában fontos szerepet játszottak a lámpabúra recéi, ekkortól kezdve azonban a nagyon precízek megmunkált, izzó mögötti tükör, foncsor formája döntötte el, merre világít a fényszóró. Ekkortól beszélhetünk arról, hogy az első fényszórók fontos dizájn elemekké, az autó szemeivé váltak – hangsúlyozta Dános András.
Nagyot növekedett a lámpák fénye a xenon világítás fejlesztésével. A halogénnél 30 százalékkal erősebb fényt bocsátanak ki ezek a lámpák, ekkor jelennek meg az első „okos” megoldások a pr igazgató szerint, a kanyarkövetés, illetve az adaptív xenonok, már maguktól alakították a fény geometriáját az utazási sebességtől és a többi úton lévő autóktól függően.
Ma már a LED fényforrások jellemzőek, ezek előnyéről a következő adásban beszélgetünk. A riporter Andor Attila.
- Reggeli Monitor - Dános András