A harmadik éve futó gazdasági reality show-ban három kis- és középvállalkozás versenyez egymással 14 héten keresztül. A GR2 negyedik adásában a konkrét jövőkép megfogalmazását követően a cégek fejlődésének további sarokköve, az üzleti terv (célokhoz rendelt stratégiai lépések) kidolgozása került fókuszba.
Mádi-Szabó Zoltán szerint minden vállalkozás működésének lelke a megalapozott üzleti terv kidolgozása, hiszen a bankok és a befektetők ez alapján döntik el, hogy hajlandóak-e finanszírozni az elképzelések megvalósítását.
Tippek:
- A lefektetett stratégiában még nem kell konkrét termékeket bemutatni, hanem az irányt kell megjelölni, amerre a vállalkozás a jövőben fejlődni kíván.
- Ha a társaság több különböző forgatókönyvet vázol fel, akkor ezeket külön-külön érdemes tesztelni a piacon. A vezetőknek a piaci visszajelzések alapján kell eldönteniük, hogy milyen irányba fejlesszék tovább a terméküket.
- A tervnek természetesen tartalmaznia kell egy vezérgondolatot, de az ügyfélkör igényeit és a körülmények változását sosem szabad szem elől téveszteni.
- Gyakran előforduló gond, hogy a vezetők nehezen vállalják a korszakalkotó ötleteket, illetve a vállalkozáson belüli súrlódást a munkatársakkal, a tulajdonostársakkal, de a céljaik megvalósítása érdekében merniük kell nagyot álmodni.
- A szakértő klasszikus hibának tartja azt is, hogy a családi vállalkozások sokszor azonosítják magukat a tulajdonosokkal, de a kettőt külön kell választani.
Hiba félvállról venni a tervezést
Molnár Imre, a gazdasági reality show főtanácsadója úgy látja, hogy az üzleti terv kifejezés az utóbbi időben erőteljesen degradálódott. Általában a társaságok megelégszenek azzal, hogy pár A4-es oldalt telefirkáljanak hevenyészett számításokkal, ahelyett, hogy részletes és átgondolt stratégiát dolgoznának ki. A GR2 döntősei viszont igen csak komolyan vették a feladatot, és az időkeretekhez mérten alapos munkát végeztek.
Ha Ön is kérdezne a GR2 szakértőitől, akkor írjon a gr2@gazdasagiradio.hu címre. |
Ne csak számokban gondolkodjon
A stratégiai tanácsadó hozzátette: bár sokan azt gondolják, hogy egy jó terv lényegében számokra épül, erről szó sincs. A számadatok kizárólag a legvégén jönnek, amikor a vállalkozás pontos pénzügyi kimutatással támasztja alá elképzeléseit, vagyis az üzleti tervnek elsősorban a stratégia, valamint a stratégia megvalósíthatósága köré kell épülnie – összegezte a coach.
További szakértői tanácsokért hallgassa meg a GR2 műsorát, amelyből kiderül, hogy a versenyzők hogyan oldották meg a feladatot, és miként segíti vállalkozásukat a gazdasági reality show-ban való részvétel.