A designmenedzsment ma már az innovatív cégek fontos eszköze, amely hozzájárul a munkahelyteremtéshez, a gazdasági növekedéshez, valamint a környezeti rehabilitációhoz, miközben a társadalmi értékekre irányítja a figyelmet, és tiszteletben tartja a megújuló erőforrások használata iránti növekvő igényeket. Az EUIPO aktuális adatai szerint az uniós foglalkoztatás csaknem 12%-át, valamint a teljes GDP több mint 13 százalékát designintenzív iparágak adják, a kulturális- és kreatív ágazatok pedig összesen 1,2 millió vállalkozásban, csaknem 9 millió embert foglalkoztatnak szerte az EU-ban.
Innovatív üzleti lehetőségek: van még tér a hazai fejlődésre
A MOME Budapest Business Journal-lel és a Menedzserek Országos Szövetségével partnerségben készített, Use of Design in Business című 2022-es tanulmánya szerint a magyarországi vállalatok több mint 75%-a fektet be kutatás-fejlesztésbe és vizsgál új üzleti modelleket, a designban rejlő valódi innovatív lehetőségeket azonban kevesen ismerik fel.
A vállalati szintű alkalmazást ösztönzi, valamint a kreatívipari kis- és középvállalkozások üzleti érvényesülését is segíti az idei Budapest Design Week fesztivál. Az esemény részeként számos olyan eseményt rendeznek meg, amely ennek a szegmensnek a gazdasági szerepét hangsúlyozza. A központi helyszín a Néprajzi Múzeum új épülete, finanszírozója a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala (SZTNH), szervezője pedig a Magyar Formatervezési Tanács.
„A Budapest Design Week a designt, mint olyan innovatív eszközrendszert és szemléletet igyekszik bemutatni, mely a funkcionális, felhasználói és társadalmi igényeket harmonikusan ötvözi, és a termékek és szolgáltatások létrejöttében egyaránt nélkülözhetetlen eszköz. A fesztivál elsődleges célja, hogy a gazdasági döntéshozók és a hazai vállalkozások figyelmét az ebben rejlő lehetőségekre irányítsa, és bemutassa, hogy az üzleti folyamatokba és a vállalati kultúrába beépülő design milyen módokon képes olyan új minőséget és többletértéket teremteni, amely a versenyképességet növeli, és lépéselőnyt biztosít a többi piaci szereplővel szemben hazai és nemzetközi téren is" – emelte ki Pomázi Gyula, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalának és a Magyar Formatervezési Tanácsnak az elnöke.
Milyen értéket teremt a gazdaságban a design?
Október 10-én a MOME és a Magyar Bútor és Faipari Szövetség (Fabunio) által szervezett, kifejezetten a már érett vállalkozások számára ajánlott Design on Board eseménysorozaton az üzleti alkalmazással ismerkedhetnek meg az érdeklődők. Berkovits Dalma (MOME) előadásában és az azt követő workshopon a résztvevők betekintést nyerhetnek abba, hogyan lehet ezt a folyamatot is közvetlenül elősegíteni. A workshopot a Fabunio által szervezett kerekasztal-beszélgetés zárja, ahol a designt a vállalkozásukba hatékonyan beépítő cégvezetők osztják meg tapasztalataikat a gazdasági hatásokról.
Idén is megrendezik a Start Up Guide LIVE eseményt a kreatívipari mikrovállalkozások igényeire szabott Start Up Guide hiánypótló kiadványához kapcsolódóan, mely a válság- és a krízismenedzsment témáját járja körül. Az előadássorozatnak és workshopnak október 12-én a Néprajzi Múzeum ad otthont.