Egyre több vállalkozás szervezi ki az IT-rendszereinek kezelését, így a többi között például a vállalati, illetve az ügyféladatok tárolását is. „A mai üzleti környezetben előbb-utóbb piacot fog veszíteni az a cég, amely nem halad a trendekkel, és nem nyit az informatikai kiszervezés valamilyen fajtája felé. Azok a vállalatok viszont, amelyek élnek a modern technológiákkal, és beépítik a bérelhető informatikai szolgáltatásokat is a mindennapjaikba, piaci előnyre tehetnek szert" – mondta az Invitech vállalati és kormányzati főigazgatója a Trend FM-nek adott interjújában.
Az infokommunikációs vállalat és a Trend FM május 16-án rendezi meg az „Üzlet a felhőben – Fogjuk az IT világ rezdüléseit” című szakmai konferenciát. |
Marton László szerint a felhő-, vagyis cloud szolgáltatások tekintetében az Egyesült Államok számít úttörőnek. Nyugat-Európában is erős ez a trend, de a tengerentúlon sokkal dinamikusabban fejlődik ez a terület.
Magyarországon elsősorban a nagyvállalatoknál látványos az elmozdulás. Egyes felmérések szerint 50 százalékkal bővült a felhőszolgáltatások piaca. Itt elsősorban a SaaS (Software as a Service) szolgáltatásokról – például felhőalapú levelezésről – van szó.
„Ma már szinte nincs olyan nagyvállalat, amely ne használna valamilyen felhőmegoldást, vagy ne gondolkodna bizonyos feladatok hatékonyabb felhőalapú működtetésében. Ahol elmaradás látható az főleg a kis- és középvállalati szektor, ezeknél a vállalkozásoknál sokszor a digitalizációs fejlesztések is kérdésesek. Nem a felhőt vagy a kiszervezést utasítják el, hanem először az informatika és az infokommunikáció területén lenne szükség a cégük, szemléletük fejlődésére. Ezért is tartjuk fontosnak a kkv-szektorban az edukációs szakmai segítséget. Arra számítok, hogy megmarad a dinamikus növekedés a felhőmegoldások hazai piacán, és a legnagyobb nagyvállalatok mellett a középvállalatok is egyre jobban ebbe az irányba mozdulnak el" – részletezte Marton László.
Vélt és valós kockázatok
A szakember szerint sokan vélik úgy, hogy a belső infrastruktúra biztonságosabb adattárolást jelent, azonban ennek ma már az ellenkezője igaz. Kimutatások is igazolják, hogy általában sokkal több probléma van a belső fenntartású informatikával. Az IT-biztonság szempontjából ugyanis a legtöbb probléma alapvetően a belső IT-ból keletkezik, kevésbé a külső támadásokból.
Az adatok tárolása bizalmi kérdés
A technológia fejlődésével a tömeges adatgyűjtés és -elemzés, vagyis a big data is egyre inkább fókuszba kerül.
„A jelenlegi technológia környezet olyan lehetőségeket biztosít, hogy a cégek a tömeges tranzakciós adatok elemzésével olyan összefüggéseket is láthatnak, amire korábban nem volt lehetőségük. A nagy mennyiségű adatok tárolása ugyanakkor érthetően bizalmi és pénzügyi kérdés is. Természetesen az sem mindegy, hogy milyen típusú adatokról van szó, milyen gyors elérésre van szükség és így tovább. Mindenesetre véleményem szerint a trend egyértelmű: a társaságok számára az a legfontosabb, hogy az adott üzleti környezetükkel, a saját üzletükkel tudjanak foglalkozni. A bankok bankoljanak, a retail cégek minél több árucikket adjanak el, az IT-környezetet pedig érdemes olyanokra bízni, akik erre specializálódtak" – fejtette ki Marton László.
„Az ügyfeleinknek nyújtott szolgáltatásokkal kapcsolatban mi arra vagyunk büszkék, hogy nagyon rugalmasan tudjuk a kiszervezés különböző fajtáit és a felhőnek bármilyen válfaját kínálni és ügyféligényre szabni. Legyen szó akár arról, hogy egy vállalat nagyon régi archív adatokat szeretne költséghatékonyan tárolni, vagy beruházás helyett havidíjas konstrukcióban szeretne gyors elérésű adatokat vagy számítási kapacitást" – emelte ki az Invitech vállalati és kormányzati főigazgatója.
Az interjúban szó volt arról is, hogy a cégeknek első lépésként azt érdemes eldönteniük, hogy inkább beruháznak, hardvereszközöket vesznek és IT-környezetet üzemeltetnek, vagy elmozdulnak a bérelhető informatika felé, ami jól tervezhető, havidíjas kiadásokat jelent. Ez utóbbi egyik fontos előnye a rugalmasság, hiszen a céges igényekhez szabható és könnyen módosítható a kapacitásbérlés volumene.
„Egyre több olyan ügyféllel találkozunk, akinek a cége eddig saját beruházásban építette fel és működtette az informatikai környezetet, de most már elkezdtek gondolkodni azon, hogy egy az egyben átköltöznek valamilyen szolgáltató felhőmegoldásába. Igazán komoly elmozdulást látok ebben, és arra számítok, hogy egyre több nagy- és középvállalat is szinte a teljes informatikáját felhőszolgáltatásként fogja elérni" – prognosztizálta az IT-szakember.