Ha az év végéhez közeledve visszatekintünk 2020-ra, akkor a járványhelyzet digitális fronton is márciusban hozta el az első igazán drasztikus változást. Ekkor rengeteg cég és magánfelhasználó a korábbiaknál sokkal nagyobb mértékben költözött át az online térbe.

„A tavaszi tendenciák lekövetésére az egyik legjobb viszonyítási pontot jelentik a Budapesti Forgalomkicserélő Központ adatai. A BIX statisztikáiból jól látszik, hogy korábban nagyjából 200 gigabit/másodperc volt a csúcs a napi forgalomban. Ez a mutató a tavaszi időszakban, a korlátozó intézkedések bejelentését követően egy-két héten belül majdnem 25 százalékkal emelkedett” – mondta az Invitech infrastruktúra és társszolgáltatói vezérigazgató-helyettese a Nap vendége című műsorunkban.

„A távközlési hálózatok – tehát az alapinfrastruktúra és a forgalmat lebonyolító átvitel-technikai hálózatok – fel voltak készülve egy ilyen terhelésre. Ezeket a rendszereket értelemszerűen tartalékkal építették ki a szolgáltatók, többek között az Invitech is. Visszatekintve kijelenthető, hogy a tavasszal hirtelen jelentkező többletterhelés érdemi fennakadást nem jelentett sem a napi működésben, sem a felhasználói élményben. Úgy gondolom, hogy ennek a felelősségét mindenki átérezte, aki ebben a szakmában dolgozik. Nagyon büszkék vagyunk arra a saját hálózatunk és az egész iparág minden szereplője nevében is, hogy szektorunk jól vizsgázott a járványhelyzet során” – összegezte Kis Albert.

A szakember a jövőre nézve hozzátette: nem kérdés, hogy távközlésre és informatikára egyre nagyobb szükség lesz. Az is borítékolható, hogy azok az online alkalmazások, amelyeket idén kezdtek el használni az ügyfelek, nem fognak eltűnni a vírushelyzet megoldódása után sem. Eközben érkeznek az újabb megoldások és az újabb digitális igények is, így egyre több sávszélességre lesz szükség – erre kell készülnie az Invitechnek, mint infokommunikációs megoldásszállítónak is.

Közeledünk az újabb technológiai áttöréshez

Az interjúban arról is szó volt, hogy az a többletigény, ami a hálózati terhelésben idén megjelent – például a tömeges táv- és csoportmunka, a digitális oktatás, valamint a nagyobb tartalomfogyasztás és streaming miatt –, eltörpül amellett, amit egy teljesen kiépült 5G hálózat fog eredményezni. Az új technológiák – mint például az újgenerációs hálózat, a Wi-Fi 6 vagy Wi-Fi 7 – érkezésével ugyanis egy felhasználó, egy gép vagy egy szenzor is a mostaniaknál nagyságrendekkel több adatot tud majd fel- és letölteni a hálózatból, a szolgáltatóknak pedig ehhez kell igazodniuk.

„Az ötödik generációs technológia esetében a kimagasló sávszélesség csak a hálózat első pontjáig érvényes, onnan ezt a forgalmat tovább kell vinniük a szolgáltatóknak, ehhez pedig egy olyan, széles körben kiépített optikai hálózatra van szükség, amely megfelel az 5G igényeinek. A távközlési hálózatok szempontjából tehát már nem is a járványhelyzetre kell készülnünk, hanem a technológiai áttörésekre” – vetítette előre a szakember.

Célkeresztben az IT-biztonság és a felhő

Az infokommunikációs szolgáltató ügyfelei elsősorban a közép- és nagyvállalati szektorhoz tartoznak, illetve az Invitech a távközlési területen a nagykereskedelmi piac kiszolgálására fókuszál.

„Míg régebbre visszatekintve az informatika és a távközlés két külön szakma volt, addig manapság ez a két terület már nagyon közel került egymáshoz, nem véletlenül beszélünk infokommunikációs megoldásokról. Szolgáltatóként azt tapasztaljuk, hogy üzleti ügyfeleink egyre komplexebb megoldásokat keresnek, és általános trend, hogy egyre növekednek a bérelhető IT iránti igények. A hajlandóság is egyre nő arra, hogy a cégek bizonyos informatikai feladatokat átadjanak a szolgáltatóknak, amelyek sokkal nagyobb szakértelemmel és tapasztalattal rendelkeznek” – fejtette ki Kis Albert.

Két területet emelt ki, az egyik az IT-biztonság, ahol ez a növekvő trend mindenképpen tetten érhető. Egyre több ügyfél ismeri fel, hogy napjainkban házon belül már nem fogja tudni olyan szinten megoldani az IT-biztonságot, mint egy szolgáltató, amely a többi között erre kiépített tudásbázissal és eszközökkel rendelkezik. A másik kiemelhető, évek óta felfutó tendenciát mutató szegmens a felhőszolgáltatásoké.

„Úgy gondolom, hogy a pandémia is növelte a komplex megoldások iránti igényt, és egyre fontosabbá vált, hogy akár biztonsági szempontból, akár más szempontok alapján egy kézben legyen minden. Ennek a felelősségét mi ICT-szolgáltatóként teljes mértékben átérezzük. Minden erőnkkel azon dolgozunk, hogy a növekvő igények kielégítéséhez szükséges fejlesztéseket minden síkon – akár az infrastruktúra, a hálózat, az IT- és biztonsági megoldások terén – elvégezzük. Talán ezek az informatikai és digitális fejlesztések is részei annak, hogy gazdaságilag, társadalmilag folytatni tudjuk azt a felzárkózási folyamatot, amit elkezdtünk. Úgy vélem, hogy ebben a távközlési piac továbbra is biztosítani tudja azt a szerepet, hogy minél inkább elősegítse, és véletlenül se akadályozza ezeket a folyamatokat” – foglalta össze az infrastruktúra és társszolgáltatói vezérigazgató-helyettes.