A lovasterápiás táborokban 5 hét alatt 78, különböző típusú sérüléssel élő gyermek vett részt. Volt közöttük látássérült, tanulásban és/vagy értelmileg akadályozott, autizmussal élő, hiperaktív, szorongó, mozgássérült, halmozottan sérült, valamint pszichés problémákkal küzdő gyerek is. A táborokat korosztályos bontásban, a résztvevők képességeinek megfelelő tematikával szervezték. A kiegészítő terápiás foglalkozások tartására külsős terapeutákat (szomatopedagógus, fejlesztő pedagógus, művészetterapeuta, zeneterapeuta, gyógytornász, és egyéb szakembereket) is meghívtak.

Lovasterápiás tábor a környezettudatosság jegyében - Szüle Eszter gyógypedagógus-lovasterapeuta vezetésével

Az első táborban 7-16 éves gyermekek vettek részt a Vakok Általános Iskolájából, 18 fővel. A lovasterápiás foglalkozások keretében csapatváltó ügyességi feladatokat, versenyeket tartottak. A tematikához kapcsolódva sokat tanultak a gyerekek a környezetvédelemről, a szelektív hulladékgyűjtésről, a zero waste-ről és a komposztálásról. A játékos foglalkozások során fejlődött az egyensúlyérzékük, a mozgáskoordinációjuk, a tájékozódási képességük és a taktilis érzékelésük. Esténként együtt készítették a vacsorát a kemencében és a tűzrakó helyen.

Élet a farmon - Réti Boglárka gyógypedagógus-lovasterapeuta vezetésével

A táborban a résztvevők (8-14 éves, pszichés zavarral küzdő, illetve fogyatékkal élő gyerekek, 15 fő) tanulmányozták a parasztudvar állatait, gyakorlati ismereteket szerezhettek a farmon folyó munkáról.
A programokhoz a lovardai környezet autentikus helyszínt biztosított, hiszen a fóti központban több jurta van, istállók, legelők és szántó, a lovak mellett pedig kutyák, macskák, szamarak, sertések, szárnyasok is élnek a területen. A gyerekek a gyógy- és fűszernövényspirál növényeivel is megismerkedtek. A Rózsakertben több mint 100 rózsafa található: ezek locsolása, gondozása is fontos feladat volt számukra.

Kutatások bebizonyították, hogy az ilyen ökoterápiás foglalkozások kifejezetten hatásosak súlyos pszichiátriai problémákkal küzdő, kedvezőtlen társadalmi helyzetben lévő, sérült, fogyatékos, valamint civilizációs és szenvedélybetegségekkel küzdő személyeknél. A program során a gyerekeket bevonták a lovak gondozásába is (lóápolás, fürdetés, legeltetés, szerszámozás) és az istállómunkákba is (trágyázás, almozás, etetés). Nem maradhatott el a lovaglás sem, gyógypedagógiai lovaglás és lovastorna formájában. A programba meghívtak kutyás terapeutát is.

Varázsceruza-tábor - Bozori Gabriella gyógypedagógus-lovasterapeuta vezetésével

Ezen a programon a pszichés zavarokkal, magatartás- és enyhébb tanulási problémákkal küzdő kisiskolás és kamasz korosztály vehettek részt, 15 fővel. A művészetterápia olyan kiegészítő terápiás módszer, mely az alkotás folyamatát a gondolatok és érzések kifejezésére használja. A tábor során a lovas élményeket, a lovakkal megélt különböző helyzeteket más-más technikával jelenítették meg: rajzot, festményt, montázst, fotókat készítettek a gyerekekkel, kis terepasztalt készítettünk a legelőről, a ménesről, az istállókról, a lovaspályákról.

A képzőművészet mellett nagy hangsúlyt helyeztek a zenére, zenehallgatásra, a közös éneklésre is. Természetesen a lovasterápiás programok sem hiányozhattak: így a lóápolás, a lóvezetés, a gyógypedagógiai lovastorna, a lovak gondozása és etetése.

Ló-Varázs pszichológiai lovasterápiás tábor - Auth Zsófia pszichológus-lovasterapeuta vezetésével

Kamaszoknak és kiskamaszoknak szólt a tábor, akiknek beilleszkedési nehézségeik vannak. Ennek hátterében jobbára a szorongás, impulzuskontroll problémák, figyelem- és ingerfeldolgozási nehézségek állnak. A programok támogatást adtak a résztevők saját értékeik megismerésében, mások erényeinek fel- és elismerésében, vágyott szerepek kipróbálásában, ezekhez kapcsolódó viselkedések elsajátításában és gyakorlásában.

A lovak nagy segítségükre voltak ebben, könnyű hozzájuk képzeteket társítani, projekciós felületként szolgálnak, beindítják a fantáziát, reakcióik tükrözik a viselkedésünket, ezáltal segítenek felismerni saját érzelmi állapotunkat, motivációinkat, bizonytalanságainkat és erőforrásainkat.

A program során változatos feladatokban figyelhették meg a lovak tulajdonságait a külső jellemzőktől haladva a belső tulajdonságok, jellemvonások felismerése felé. A gyerekek saját magukon is azonosíthatták az összegyűjtött jellemzőket és egy „VarázsLó" segítségével új, kívánt tulajdonságokra (szupererőre) tehettek szert. Zárásként egy közösen írt történetet adtak elő lovak részvételével.

Cirkusztanfolyam - 2024.07.22-26. között Bozori Gabriella gyógypedagógus-lovasterapeuta vezetésével

Ebben a táborban 5-14 éves, pszichés zavarral küzdő, illetve fogyatékkal élő gyerekek vehettek részt (15 fő). A foglalkozásokon a gyerekek egy cirkuszi előadásra készültek fel. Cirkuszi függönyt, plakátokat, jelmezeket készítettek, miközben nem maradt el a lovak ápolása, felszerelése, a futószáras lovaglás és a gyógypedagógiai lovastorna, illetve az önálló lovaglás sem. Az önálló teljesítmény itt ugyanolyan fontos volt, mint az együttes élmény, a kognitív, a motoros és a szociális funkciók fejlesztése, valamint a sikerélményen keresztül az önbizalom növelése.

A táborok MOL Új Európa Alapítvány Gyermekgyógyító Program 2023 támogatásával valósultak meg. Augusztusban még 20 hátrányos helyzetű gyerek jön táborozni a fóti Lovasterápiás Központba. Bozori Gabriellát, a Magyar Lovasterápia Szövetség Alapítvány ügyvezető alelnökét Lakatos László kérdezte.