2020-ban 95 grammos széndioxid-kibocsátási flottaátlagot írt elő az Európai Unió. Bakai Gergely szerint, amelyik gyártó ezt nem teljesíti, annak minden grammért fizetnie kell az Uniós kasszába. Erre a legtöbb gyártó már céltartalékot képzett, de nyilván egy ilyen váltás ennél mélyebb hatásokkal is jár. A kvótarendszer akár azt is meghatározhatja, hogy adott időben melyik kereskedés milyen modelleket, konfigurációkat értékesíthet.

A tét nagyságát jól mutatja az ügyvezető igazgató szerint, hogy 13 millió ember dolgozik az Uniós autóiparban, és jó pár tagország gazdaságnövekedési ütemére is nagy hatással van a szektor teljesítménye. De attól sem lehet eltekinteni, hogy az EU-ban elköltött kutatás-fejlesztési pénzek harmadáért az autóipar a felelős.  Sajnálatos módon azonban Bakai Gergely szerint nem alakult ki konstruktív párbeszéd a döntéshozók, és az autógyártók között, hanem Brüsszel egyeztetés nélkül határozta meg a számokat. Ki kell mondani, hogy a vásárlók nem azokat a konfigurációkat keresik elsősorban, amelyek gyártásába a szektort belekényszerítik. Persze az sem igaz, hogy 2020 közepétől kizárólag elektromos, vagy hibrid autók jönnének le a sorokról. Bár néhány gyártó azt hirdeti, hogy nem fejleszti tovább a belsőégésű motorjait, a szektor egészére ez nem igaz.

A változások nyilvánvalóan az autók árának emelkedéséhez vezetnek. Emellett a sajtóban sokszor megalapozatlan túlzások jelentek meg az autózás jövőjével kapcsolatban – hangsúlyozta Bakai Gergely. Tény azonban, hogy 2019-ben előrehozott vásárlások is pörgették a piacot. Az árak emelkedése ellen hathat a hibrid modellek gyorsuló elterjedése a vezető szerint. Ugyanis jelen pillanatban a gyártók az alacsony eladási számok miatt az egy autóra jutó magas fejlesztési költségeket is beépítik az elektromos vagy hibrid modellek árazásába. A technikát kifejlesztették, minél többen keresik a zöld rendszámos kocsikat, azok ára egyre alacsonyabbá válik. Ebben a pillanatban bizonytalan, hogy 2020 mekkora eladás növekedést hoz ebben a szegmensben, de a döntéshozók Bakai Gergely szerint sok mindent megtesznek az elektromos modellek terjesztéséért. Andor Attila interjúja.