A témában két hírt is olvasható volt az elmúlt időszakban, egyrészt, hogy a MÁV felújítja a FLIRT motorvonat flottáját, a másik pedig, hogy a dunakeszi járműjavítóban gyártják le szinte az egész egyiptomi vasúti kocsi parkot. Utóbbi esetben tehát teljesen új járművekről beszélhetünk. Két példa, ami jól szemlélteti az ágazatban tapasztalható két trendet, vagyis, hogy felújított vagy új gépek sínre állítása a jobb döntés. Andó Gergely elmondta, hogy sok szempontot kell figyelembe venni, amikor az érintettek döntenek ebben a kérdésben, de evidens, hogy a legfontosabb érv az ár. A kötött pályás járművek, vasúti szerelvények vagy metrókocsik esetében, amikor a már meglévő gépet átvizsgálják és összegezik, hogy melyik alkatrészek bírhatnak ki akár még 20-30 évet, akkor ezeknek az alkatrészeknek az összege egy teljesen új gép árának a 30-40 százalékát is elérhetik. Tudni kell, hogy ezeket a szerelvényeket teljesen más erőviszonyok és terhelés elbírására gyártják, mint például egy személygépkocsit, így értelemszerűen például a főbb tartóelemek élettartama jóval hosszabb is lehet, amennyiben megfelelően volt gyártva és használva, kezelve. Ezekkel összehasonlítva azoknak az elemeknek az értéke, amelyekkel az utasok általában találkoznak, például az üléssor vagy esetleg klímaberendezés elhanyagolhatónak mondhatók. Igazából hatékonyan felújítható géppark mellett abban az esetben lehet szükség teljesen új járművek beszerzésére, ha olyan infrastrukturális változások is szóba jönnek, amik miatt a régiek nem lesznek használhatóak a jövőben. Például ilyen lehet egy pálya átalakítás, ami miatt a már meglévő metrószerelvények nem fognak tudni közlekedni az új pályán.

Vonat és metrókocsik esetében tehát Magyarországon még a felújítás a logikus megoldás. A már említett FLIRT motorvonatok felújítására is azért van most szükség, mert nagyjából elérték a 15 éves kort, ennyi idő alatt pedig fejlődött annyit a technika, hogy az üzemben lévő gépek áteshetnek egy korszerűsítésen és ráncfelvarráson. Alapvetően így 15 évente érdemes ezeket a munkálatokat elvégezni ezeken a járműveken. Érdekesség azonban, hogy a HÉV esetében már nem opció a felújítás, hanem eljött az új ideje. A hazai HÉV szerelvények gyakorlatilag elérik a 60 éves kort és az Európai Unión belül az az álláspont, hogy ezeknek a gépeknek az élettartama körül-belül ez az idő. Egy ilyen korú eszközre már senki nem adna jó szívvel garanciát, hiszen az alkatrészek itt már elhasználódnak annyira, hogy jobban megéri az újban gondolkodni.

Andó Gergellyel, A Navigátorvilág magazin főszerkesztőjével Érczfalvi András készített interjút a Trend FM Monitor Délután c. műsorában. A beszélgetés második felében szó esett a Dunakeszi járműjavítóban folyó munkálatokról és a létesítmény jelentőségéről a hazai iparban. A későbbiekben pedig az is kiderül, hogy mikor ülhetünk fel Magyarországon az első üzembe helyezett emeletes vonatokra. Az interjút itt meghallgathatják: