A Digitális Jólét Program 2015 óta futó program egy internetes igényfelmérés alapján jött létre, miszerint az emberek számos területen igénylik az edukációt a digitális eligazodásban. A program lényege, hogy összefogjon olyan digitalizációs feladatköröket, amik egyébként más szerveknél, tárcáknál kapnának helyet – mondta Solymár Károly Balázs. Végcélja az, hogy az emberek jobban tájékozódjanak a digitális térben és értsenek a használatához, illetve, hogy ne féljenek a digitalizáció széleskörű felhasználásától.

A bizalmatlan felhasználókat segítenék

A pénzügyi szektorban azt találták, hogy sok jó szolgáltatás van, de ezek között is segíteni szeretnék az eligazodást és növelni a bizalmat a használatukkal kapcsolatban – fejtette ki a digitalizációért felelős helyettes államtitkár. A Digitális Jólét Program tekintetében felismerték, hogy a digitális pénzügyi szolgáltatások mind az ágazati digitalizációhoz, mind pedig a digitális kompetenciafejlesztéshez hozzájárulnak. Így jött létre a Digitális Jólét Pénzügyi Védjegy pályázat, amely egyszerre jelent minőségi garanciát a ma még bizalmatlan felhasználók számára, ösztönzi a ma még távol maradókat a digitális szolgáltatások igénybevételére, illetve a pénzügyi szolgáltatókat a digitális megoldások és az ügyfélélmény fejlesztésére – mondta el a helyettes államtitkár.

A pozitív elbírálásban részesülő pályázatokban szereplő szolgáltatások viselhetik a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala által bejegyzett védjegyet. Azok a digitális pénzügyi programok kapják meg ezt a védjegyet, amik ezeknek a kritériumoknak megfelelnek.

A Digitális Jólét Nonprofit Kft.-ben összpontosulnak azok az intézkedések, amik a szervek részvételét biztosítják. Van egy tanácsadó testület, ami a védjegy odaítéléséről dönt, itt a Magyar Nemzeti Bank, a Bankszövetség, a Pénzügyminisztérium és egyéb érintett pénzintézetek szakértői a tagok.

A pénzintézetek is jól járnak

A pályázat folyamatosan nyitva áll, és két szinten lehet részt venni. Egyik a digitális hitelintézet védjegyhasználat, ami akkor igényelhető, ha egy bank lehetővé teszi az előírt, ám alapvető funkciókat, mint a digitális számlanyitás vagy egyenleg lekérdezés. Végül egy ellenőrzés után kapják meg ezt a védjegyet. Innentől ezt a védjegyet használnia is kell a hitelintézetnek kiadványaiban is, hiszen így lesz jól látható, hogy kik az ide tartozó intézetek.

A védjegy használat kiemelt szintje, amikor a hitelintézet a digitális tudatosság mélyítésében is kiveszi a részét. Ehhez bármilyen edukációs tevékenység, kiadvány elegendő lehet, ha az könnyíti a társadalom tagjait digitális eligazodását, jólétét.

A Budapest Bank már elnyerte a kiemelkedő digitális hitelinézet védjegyet, majd a K&H Bank és a közelmúltban a K&H Biztosító is jogosult lett a védjegy használatára.

A fintechek lehetnek a következők

Most a felkészülés szakaszában jár a fintechek bevonása – mondta el Solymár Károly Balázs. A pénzügyi technológiai megoldásokkal operáló vállalatok esetében még nem dolgozták ki a módszertant, de észlelik, hogy óriási igény lenne rá, hiszen egyre szélesebb skálán mozognak ezek a szolgáltatások. Bár egyelőre csak a hagyományos bankokkal foglalkozik a védjegyprogram, már most is érezhető, hogy ez egy hatalmas réteg, ami fontos következő lépés lehet a program életében.

A teljes beszélgetést itt hallgathatja meg: