A legkülönfélébb vezetési információk megjelenítése a szélvédőn komolyan növelheti a közlekedésbiztonságot, mivel alkalmazásával a jármű vezetőjének egy pillanatra sem kell levennie a tekintetét az útról. Ezért ezek az alkalmazások gyorsan elterjedhetnek a következő időszakban. Míg a jelenleg értékesített személygépkocsik mindössze két százaléka rendelkezik HUD alkalmazással, az előrejelzések szerint öt éven belül már minden ötödik autóban működik majd ilyen kijelző, miközben a haszongépjárművek piacán is komoly érdeklődés mutatkozik.
A jelenleg használt head-up kijelzők komoly hátránya, hogy különféle optikai hibákkal működnek és szűk látószögűek, így nem alkalmasak kiterjesztett valóság alkalmazására, melynek során a valós környezetbe virtuális elemek, például irányjelző nyilak, fontos objektumok körvonalai, figyelmeztető jelek és színek is vetíthetők – magyarázza dr. Koppa Pál, a BME Atomfizika Tanszékének tanszékvezető egyetemi tanára.
A BME kutatói kidolgozták a szélvédőn megjelenített kijelzők egy új változatát. A head-up display technológia segítségével a vezető az aktuális forgalmi helyzetről valós idejű képet kap. Emellett az eszköz kiszűri a környezeti fények visszaverődését, a kiterjesztett valóságot pedig pontosan a járművezető nézőpontjához igazítja.
A kutatóki által fejlesztett modell újdonsága, hogy sokkal szélesebb látószögre képes, így az önvezető autókban is igen hasznos lesz a jövőben – mondta a tanszékvezető. A beépíthető prototípus várhatóan 2027-re készül el. Koppa Pált Kovács Gergő kérdezte.
- Reggeli Monitor