Oszkó-Jakab Natália, az alapítvány kuratóriumi társelnöke nyitóbeszédében felidézte, milyen bizonytalan körülmények között született meg tavaly a Rendezvény ReStart konferencia, mekkora volt az igénye a rendezvényiparnak a személyes találkozására, a közös gondolkodásra és a konkrét iránymutatásokra az egészségügyi veszélyhelyzet teremtette helyzetben.
Mindezt szerencsére mostanra magunk mögött tudhatjuk: „sokkal több rendezvényt tartanak meg idén, ez is jelzi a Covid19-járvány utáni visszatérést, ugyanakkor nagyon érezzük magunkon a munkaerőhiány szorítását is sokszor a szervezés közben". Beszédében elmondta, hogy az alapítvány az elmúlt egy évben több kutatást indított, melyek közül az egyik célja annak feltérképezése, hogy a hazai intézmények milyen rendezvényipari képzési portfólióval rendelkeznek.
„Ahogy megismertük a képzőhelyeket, a Magyar Turisztikai Program Alapítvány már tett is lépéseket, hogy javítson a szakma helyzetén: ősztől összesen 100 ösztöndíjas helyet ajánlunk fel rendezvényszervezői, illetve háttéripari képzésekre a partner felnőttoktatási intézményekben. A képzések költségeit pedig az alapítvány teljes egészében átvállalja a diákoktól" – jelentette be Oszkó-Jakab Natália a konferencián.
Hozzátette, a képzési ösztöndíjak mellett az alapítvány létrehoz egy alapot, melyből olyan mikro-, kis- és középvállalkozások részesülhetnek, amelyek csak így engedhetik meg maguknak a felsőoktatási hallgatók szakmai gyakorlatra történő fogadását. A vállalkozásokat úgy támogatják majd, hogy átvállalják a szakmai gyakorlaton részt vevő hallgatók után jogszabály alapján fizetendő díjat. Az ösztöndíjprogram és szakmai gyakorlati alap részleteiről a nyár folyamán értesülhetnek majd az érdeklődők az MTPA oldalán.
Beindult a rendezvényhullám
„Úgy tűnik, minden évben alapjaiban új problémákról kell beszélgetnünk. 2020-ig volt tíz olyan év, amikor minden jó volt ebben a szektorban, rendezvények voltak, ügyfelek, volt náluk büdzsé, teljesen mások voltak a kihívások. Aztán 2020-ban a túlélésről kellett beszélni és a pandémiáról. 2021-ben az újraindulásról és a bizonytalanságról, most pedig arról kell beszélgetni, hogy hogyan kezeljük a Covid19-járvány miatti meg nem tartott rendezvények bepótlásából és az azóta meghirdetett új rendezvényekből keletkező rendezvényhullámot" – kezdte nyitóbeszédét a Magyar Turisztikai Program Alapítvány kuratóriumi társelnöke.
Botond Szabolcs hozzátette, hogy az idei rekordszámú eseménnyel párhuzamosan még égetőbb kérdés lett a szakmában jelenlévő munkaerőhiány, és még inkább látszik, mennyire nehéz megfelelő utánpótlást biztosítani.
„Ha nincs utánpótlás, nincs rendezvény" – tette hozzá, utalva arra, hogy az utóbbi időszakban több rendezvény maradt el azért, mert nem volt elég szakember azok színvonalas lebonyolításra. „A cél az, hogy egy kiszámítható, élhető környezetet tudjunk teremteni, és előre tervezhető életpálya kialakulását segítsük elő a szektorban." Az ösztöndíjprogram és a szakmai gyakorlati alap mellett a kutatások és az azok eredményeként ősszel jelentkező digitális oktatási térkép platform is ezt a célt szolgálják.
Rendezvényturizmus és Turizmus 2.0
Juhász Szabolcs, a Magyar Turisztikai Ügynökség turizmus szakmai igazgatója is a többi között a rendezvényturizmus fontosságáról beszélt, kiemelve, hogy a hazai szektor fellendítésében jelentős szerepet játszanak a különféle belföldi, illetve nemzetközi események. Köszöntőjében kitért arra is, hogy a nemzeti turizmusfejlesztési stratégiában, azaz a Turizmus 2.0-ban a fókusz az adatvezérelt marketingen van.
A minél pontosabb adatok megszerzésében és feldolgozásában, illetve a marketingtevékenységben pedig segítségükre vannak az olyan rendszerek is, mint a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ. Az NTAK rendszerét a szálláshelyeknél már sikerrel használják, a vendéglátásban és a turisztikai attrakcióknál pedig hamarosan lényeges segítséget jelenthet az adatvezérelt marketingkampányok kialakításában.
Július 1-től az NTAK-ban való adatrögzítés a rendezvényeket, mint attrakciókat is érintette volna, azonban a Magyar Turisztikai Program Alapítvánnyal egyeztetve a Magyar Turisztikai Ügynökség az adatszolgáltatás határidejét kitolta jövő év elejére, kellő időt hagyva ezzel a rendezvényszakmának a felkészülésre és a rendszer megismerésére.
Az áfacsökkentés is segítené az ágazatot
A Rendezvény ReStart 2022 konferencián emellett bemutatták a szakmai érdekvédelmi szervezetek aktuális céljait, a beszélgetésben Weyer Balázs, a Music Hungary Szövetség elnöke, Rókusfalvy Gábor, a Magyarországi Rendezvényszervezők és -szolgáltatók Szövetségének alelnöke, valamint Kocsis Árpád a Szabadidősport-eseményszervezők Országos Szövetsége alelnöke vett részt.
A beszélgetés során fény derült arra, hogy bár különböző problémákkal küzdenek, legfőbb közös érdekük a rendezvényekre vonatkozó áfa csökkentése. A konferencián mutatkozott be a MaReSz rendezvényszakmai díja, a Flash, amely a magyar rendezvényszervezők és -szolgáltatók izgalmas, előremutató megoldásainak elismerése lesz.
A konferencia délutáni programjában három szekcióban követték egymást az előadások, beszélgetések, tréningek és egy rendezvényoktatási fókuszú speed meeting. A résztvevők olyan témákban merülhettek még el, mint a PPC hirdetésmenedzsment, a ticketing felületek működése. Tanulhattak a fenntartható rendezvényszervezésről, a digitális kommunikációról, a zenés rendezvények jogosításáról, de megnézhették azt is, milyen előnyei és hátrányai vannak az online rendezvényeknek, milyen tanulságok vonhatók le a 2022-es férfi kézilabda EB szervezéséből, és hogyan térnek vissza a nemzetközi koncertek az életünkbe.