A tárcavezető elmondta: a szankciók életbe lépése az elmúlt napokban mindenki által megtapasztalható módon zavarokat okozott Magyarország üzemanyag-ellátásában. A Mol hétfőn levélben tájékoztatta az energiaügyi minisztert, hogy import nélkül nem tudja megoldani az ország ellátását – tette hozzá.

A magyar olajvállalat elnök-vezérigazgatója a rendkívüli kormányinfón közölte: a Mol eddig bírta. Több mint egy évig tartott a hatóságiáras üzemanyag-értékesítés, és a társaság mindent megtett az ellátás biztosításáért. Tájékoztatása szerint múlt héten 2,2 millió vásárlót szolgáltak ki, ami a legrobosztusabb turistaforgalomnak felel meg a benzinkutaknál.

Hernádi Zsolt hozzátette: töltőállomásaik negyedében volt leürülés az elmúlt napokban. Amióta a Mol van, ilyen nem történt – fogalmazott. A piac normalizálódásához azonban a hatósági ár megszüntetése és az import visszahozása után is idő kell.

Az importot azért is tartja fontosnak, mert 2023. február 5-én újabb szankciók lépnek majd életbe. Ekkortól Oroszországból már nem érkezhet dízel az európai piacra. Ugyanakkor az európai kereslet tizedét most még az orosz dízel adja. Kiemelte: onnantól kezdve a vállalatcsoport pozsonyi finomítója sem exportálhat majd orosz olajból előállított termékeket. Jelenleg a pozsonyi termelőegység is jelentős szerepet játszik a magyarországi ellátás biztosításában.

Az elnök-vezérigazgató arra is kitért, hogy eddig a Mol a 70 százalékát biztosította a magyar ellátásnak, 30 százalék volt az import aránya, ezt tartja stabil állapotnak. A pánikvásárlásokkal kapcsolatban megjegyezte: az utóbbi 7 napban több mint 50 millió liter üzemanyagot értékesítettek, ami 60%-kal több mint a tavalyi fogyasztás.

A benzinkutaknak december 6-án 23 órától kellett átállniuk. A Mol-kutakon ekkortól a következő árak az irányadók: a 95-ös benzin literenként 641 forintba, míg a gázolaj 699 forintba kerül. A 480 forintos ársapkához képest ez több mint 33%-os, illetve 45%-os emelés.

Fotó: MTI / Balogh Zoltán