Az IBM és a connecticuti Promare tengerkutató vállalat együttműködéséből létrejött különleges jármű hat hónapnyi próbautat követően kezdte meg az útját. Adatokat gyűjt az óceánról, a tengeri életről és a műanyagszennyezésről is.

Az eredeti, 30 méter hosszú, háromárbócos Mayflower 1620. szeptember 16-án futott ki az angliai Plymouth kikötőjéből fedélzetén 102 utassal, akik az Újvilágban akartak szerencsét próbálni. A majdnem két hónapig tartó, viszontagságokkal teli út végén a hajó Cape Codnál kötött ki, ahol a következő év tavaszán létrehozták Plymouth kolóniát.

A modern kori Mayflower testét az észak-lengyelországi Gdanskban tervezték és építették. Az ultramodern trimarán alumíniumvázas, akkumulátorát napelemek működtetik, de felszerelték egy tartalék dízelgenerátorral is.

A hajót egy robot irányítja, amelyet az IBM által kidolgozott mesterséges intelligenciával készítettek fel az útra – több millió tengerészeti felvétel alapján. Az önnavigáló Mayflower két hét alatt szeli át az Atlanti-óceánt, maximális sebessége 10 csomó, azaz 20 kilométer óránként.

A különleges hajó utasok helyett korszerű technológiákkal van tele: radarokkal, kamerákkal, GPS-szel és lidarral szerelték fel. A vízi jármű útját, helyzetét és tudományos kutatásait követni lehet a mas400.com honlapon.