Számos külső vagy belső tényező segítheti, vagy éppen hátráltathatja a fiatalokat abban, hogy önálló vállalkozásba kezdjenek. Minderről a Fiatal Vállalkozók hetén megrendezett kerekasztal-beszélgetésen esett szó, amelyen Inotay Petra, a FIVOSZ Alapítvány kuratóriumi elnöke, Kiss-László Dalma, az Amway Hungária marketing és PR igazgatója, Tánczos Edit, a Közvetlen Értékesítők Szövetségének főtitkára, Boda Andrea, a Caffé Perté tulajdonosa és Varga-Szabó Andrea, az Apple PS Hostess Ügynökség Kft. ügyvezetője vett részt.

A beszélgetés első témája az Amway Globális Vállalkozói Jelentése volt, amely a vállalkozói környezet és a vállalkozói hajlandóság változásait követi nyomon. Az Amway kutatásából kiderül, hogy a vállalkozói létforma továbbra is népszerű itthon és külföldön is. Magyarországon – összhangban a globális tendenciákkal – a fiatalok a legmotiváltabbak, a 35 év alattiak számára a leginkább vonzó (46 százalék) a vállalkozói létforma az eredmények alapján.

Az Amway AGER kutatásának fókuszában minden évben más kiemelt téma áll. A legutóbbi felmérés egyebek mellett arra is választ adott, milyen külső és belső tényezők segíthetik, vagy éppen hátráltathatják az embereket abban, hogy önálló vállalkozásba kezdjenek. „Az adatokból kiderült: mi, magyarok inkább hajlandóak vagyunk feláldozni szabadidőnket (39 százalék), tele vagyunk üzleti ötlettel (35 százalék) és úgy érezzük, szűkebb környezetünk mindenben mellettünk állna (52 százalék), ha céget alapítanánk. Viszont ami leginkább visszatart bennünket a vállalkozástól, az az, hogy kevesen vállaljuk a bukás kockázatát (14 százalék) és kevesen (12 százalék) tartjuk magunkat képesnek arra, hogy előteremtsük a vállalkozáshoz szükséges kezdőtőkét”- mondta el a Fiatal Vállalkozók Hete rendezvényen Kiss-László Dalma, az Amway Hungária marketing és PR igazgatója.

Vajon milyen hatással vannak a külső tényezők, a gazdasági környezet a vállalkozói hajlandóságra?

A felmérésből kiderül: a megkérdezettek negyede szerint a vállalkozáshoz szükséges technológiák itthon is elérhetőek, de kevesen gondolják úgy, hogy érthető adórendszer (14 százalék) és támogató oktatási rendszer (13 százalék) állna rendelkezésre a vállalkozóvá váláshoz. Még ennél is kevesebben vannak azok, akik szerint megfelelő a hazai gazdasági helyzet (10 százalék) és a jogszabályi környezet (9 százalék) a cégalapításhoz.

Bár a vállalkozás indításának lehetősége mindenki számára nyitva áll, de nem mindenki alkalmas rá. Boda Andrea, a Caffé Perté tulajdonosa szerint saját céget indítani, és fenntartani nagyon kemény munka, ami nagy felelősséggel jár. Hozzátette, fontos a kudarctűrő képesség is, hiszen számos nehézséggel kell nap, mint nap szembenézni, és megoldást találni az újabb és újabb kihívásokra.

A kerekasztal-beszélgetés résztevői arra is keresték a választ, milyen lehetőségük van vállalkozás indítására azoknak a fiataloknak, akiknek még nincs konkrét üzleti ötletük? Ennek egyik módja lehet a közvetlen értékesítés. „Az önálló vállalkozás indítása rengeteg kihívással jár és komoly tőkét igényel. A közvetlen értékesítés jó alternatívát kínál a fiataloknak arra, hogy kipróbálják magukat vállalkozóként még akkor is, ha nincs kialakult üzleti elképzelésük. A direkt értékesítő cégeknél adottak a vállalkozáshoz szükséges keretek, emellett rugalmas lehetőséget kínálnak, ahol a fiatalok alacsony kockázat mellett sajátíthatják el a vállalkozáshoz szükséges ismereteket, amit később is, akár hosszú távon kamatoztathatnak” – mondta el a rendezvényen Tánczos Edit, a DSA - Közvetlen Értékesítők Szövetségének főtitkára.

Végül, de nem utolsósorban a munka-magánélet egyensúlyának kérdése is terítékre került, hiszen akár vállalkozóként, akár sikeres felsővezetőként is hatalmas kihívást jelenthet a megfelelő arányok fenntartása, ám alapos tervezéssel és kellő odafigyeléssel meg lehet valósítani.