Mennyire szabta át a Magyar Nemzeti Bank tevékenységét az elmúlt pár hónap?

Azt gondolom, hogy ez az időszak mindenki számára komoly kihívást jelentett és valószínűleg még nem értünk a végére, inkább csak az első szakaszon vagyunk túl. Ez egy nagyon megterhelő időszak volt a Nemzeti Bank számára is, de azt gondolom, hogy sikerült jól megugranunk az elmúlt hónapokat. Ez azt jelenti, hogy az első pillanattól kezdve nagyon éles, egyértelmű és átlátható kommunikációval kezdtük el kezelni a járvány okozta helyzetet. Rengeteg vezetői körlevelünk jelent meg. Többször jeleztük a szektor és így az ügyfelek számára a megnyugtatásuk végett, hogy a bankfiókoknak nyitva kell lenni, vagy, hogy ötezer forintos értékhatár helyett tizenötezer forintos értékhatárig lehet érintéssel fizetni. Ide tartozik az is, hogy javasoltuk a kormánynak a moratóriumot, amit be is vezetett. Ezzel kapcsolatban rengeteg kérdésre kellett válaszolnunk, leginkább azt hangsúlyozva, hogy nem nőhet a törlesztő részlet a moratórium időszakát követően. Már ebben a szakaszban is felhívtuk a bankrendszer figyelmét arra, hogy nekik is el kell kezdeniük azon dolgozni, hogy a moratórium egyszer véget fog érni és az hogyan fog hatni a különböző ügyfelekre, és hogy hogyan kell a rendelkezésre álló eszközeikkel élni. Ha kell, akkor átstrukturálni hiteleket, ha kell, haladékokat adni. Az egyik legerőteljesebb, a stabilitást erősítő lépés volt, hogy osztalékfizetési tilalmat rendeltünk el a bankszektorban és a biztosítási szektorban is. Tehát rengeteg apró lépéssel próbáltuk stabilizálni és erősíteni a pénzügyi stabilitást, ami jól sikerült és érdemi zavarok nem voltak.

Ezek szerint jól vizsgáztak a piaci szereplők?

Bátran ki merem jelenteni, hogy példaértékűen kezelték az elmúlt időszakot valamennyi pénzügyi szektorban. Zavartalan volt például a készpénz felvétel, vagy bármilyen kifizetés vagy átutalás is. Akárki, ha hozzáakart férni a megtakarításához, arra lehetősége volt. Tehát a kellő likviditás rendelkezésre állt ebben az időszakban. Ez az egyik kulcs az ilyen turbulens időszakokban, hogy a likviditás megfelelő mértékű legyen. Rengeteg Nemzeti Banki kedvezmény meg program indult el pont azért, hogy a likviditással ne legyen probléma. Azt gondolom, hogy senki nem tapasztalhatott olyat, hogy ne férne hozzá a megtakarításához, pénzéhez vagy ne tudna átutalni. Ebből a szempontból szerencsés időpontban indult el az azonnali fizetési rendszer is, ami erősítette azt, hogy nem kell feltétlen készpénzt használni. Tehát ez egy nagyon turbulens időszak volt, de mindenki odatette magát és stabilan áll, úgy ahogyan a pénzügyi rendszer is stabilan állt ezalatt az időszak alatt. A továbbiakban is mindenki készül arra, hogy megmaradjon ez a stabilitás.

A Magyar Nemzeti Bank korábban egy 10 éves jövőképet fogalmazott meg a biztosítási, öngondoskodási szektor számára ahhoz, hogy stabil és fenntartható növekedési pályára álljon a piac. Hogy látják, ez a fajta jövőkép össze fog jönni? Csalódottak, vagy optimisták ezzel kapcsolatban?

Onnan kezdeném, hogy 2018 februárjában készítettünk a biztosítási szektorra egy 10 éves jövőképet, más szóval egy víziót, hogy hova érkezhetne meg ez a piac. Ekkor egészen konkrétan meghatároztunk elérendő célokat, például, hogy szélesedjen az öngondoskodás, hogy a piacméret közeledjen az európai élmezőnyhöz, versengő legyen a piac. Mindegyik ilyen nagyobb célhoz indikátorokat és célértékeket rendeltünk, hogy megfelelően tudjuk mérni az előrehaladást. Ezek mellett pályákat is meghatároztunk, hogy mi az, ami dinamikus, mi az, ami konzervatív pálya vagy mi az, ami egy picit lemaradó és ennek mentén évről-évre visszamérjük azt, hogy hol is tart ehhez a vízióhoz képest a piac. Azt kell mondanom, hogy elég vegyes a kép. Vannak területek, melyeknek örülünk, például a biztosítási szektornak, ami a gazdasággal párhuzamosan, dinamikusan tudott növekedni. Itt a díjbevételek folyamatosan növekedtek úgy, hogy a tőkemegfelelés a jogszabályban elvárthoz képest kétszeres szinten van. Tehát egy stabil növekedéssel történik az előrehaladás. Ez az egyensúly és növekedés, ami azt gondolom, hogy a krédója a Magyar Nemzeti Banknak, itt is tetten érhető.

A pandémia nem okozott kellemetlen hónapokat ezen a téren?

Okozott, ugyanakkor a most megjelenő anyagunk a 2019-es évet öleli fel, viszont nem akartunk tisztán arról beszélni, hogy a tavalyi év mennyire jól sikerült, miközben tudjuk, hogy a 2020-as év milyen kihívásokkal jár. Tehát ezt is megjelenítettük ebben az anyagban. Általánosságban azt kell mondanom, hogy alapjaiban nem rendítette meg a biztosítási szektort ez az időszak. A díjbevétel nem csökkent, hanem egyenletesen fennmaradt. Voltak olyan alszegmensek, például az utasbiztosítás, ami, azt kell mondanom, hogy padlóra került, de ez érthető, mivel utazások nem igazán voltak az elmúlt időszakban. Viszont általánosságban nem láttunk olyan kiáramlást sem az életbiztosításokban, sem a nyugdíj megtakarításokban, ami miatt aggódnunk kellene. Itt is vissza kell csatoljak a moratóriumra és annak a sikerességére, hiszen a moratórium nagyjából 3600 milliárd forintot hagyott bent a vállalkozásoknál és a lakosságnál és ez lehetőséget ad arra mindenkinek, hogy ne a megtakarításaihoz nyúljon, hanem ezt a lélegzetvételnyi időt arra használja, hogy stabilizálja magát és aztán, amikor elindul a kilábalás, akkor minél hamarabb visszatérjen a normalitás. Remélhetőleg egy erős V-alakú kilábalásról lesz szó.