Megérkezett hazánkba a Rail Cargo Hungaria megrendelésére kifejlesztett első villany-hibrid tolatómozdony. A járművet a CRRC Group – a világ legnagyobb vasúti járműgyártó társasága – leányvállalata, a CRRC Zhuzhou Locomotive Co. Ltd. fejlesztett ki az RCH logisztikai feladataira optimalizálva, egyedi specifikációk szerint.
A vasúttársaság a gépet a Magyarországon egyedüliként országos lefedettséggel végzett egyes kocsifuvarozás tolatási szükségleteinek biztosítására rendelte meg. Ez a szolgáltatás a legköltségesebb vasútüzemi tevékenység, amelynek során tolatási műveletekkel rendezik szét vagy állítják össze egy-egy tehervonat vagonjait a rendező pályaudvarokon. Ehhez többnyire a hazai cég a MÁV-START-tól rendelt régebbi üzemmódú dízel tolatómozdonyokat vesz igénybe.
A MÁV-START szolgáltatásainak csökkenése miatt azonban az RCH számára stratégiailag fontos cél a saját tolatási képesség erősítése. Emiatt, valamint a költségek csökkentése és a fenntartható működés érdekében még 2019-ben rendelte meg a gép technológiai kifejlesztését és gyártását. Az elkészült tolatómozdonyt a társaság az engedélyezési folyamat lezárulta után veszi bérbe.
A Kína délkeleti részén, Hunan tartományban gyártott mozdony tömege 74 tonna, technológiája az elektromos piacon is egyedinek számító elektromos-elektromos hibrid. A jármű lítium-titanát akkumulátort alkalmaz a tolatási műveletek teljesítésére. Nagy kapacitású energiatárolási technológiájának köszönhetően a felsővezetékkel rendelkező szakaszokon feltölti a mozdonyba szerelt akkumulátort, javítva a jármű hatékonyságát.
A vontatási teljesítmény felsővezetékes üzemmódban 850 kW, akkumulátoros üzemmódban pedig 350 kW. A villany-hibrid tehermozdony felsővezeték nélküli pályán egy 800 tonnás szerelvényt 85 percig képes vontatni 20 km/h sebességgel (a kocsirendezést ehhez hasonló tempóval szokták végezni).
A jármű az engedélyek megszerzését követően Magyarországon lát majd el feladatokat, és főleg rendező pályaudvarokon, valamint iparvágányokon végez kiszolgálást. Az iparvágányok és rakodóvágányok felett ugyanis idehaza nincs felsővezeték, ezért a vasútvállalatok jelenleg költséges és környezetszennyező dízel gépekkel oldják meg a tolatást.
Az új tolatómozdony a tervek szerint 2022 második felében áll forgalomba. |