2022 első negyedévében a társaság szervezésében 41 ezer tonna termény érkezett Ukrajnából, ahonnan június végéig további 85 ezer tonna feladását prognosztizálják. A gabonafuvarok rendeltetési helye döntően Olaszország, kisebb mennyiség érkezik magyar vevők megrendelésére készletezési céllal.

Fotó: Pixabay

A fekete-tengeri kikötőket érintő útvonal kiváltására ukrán részről akár évi 5 millió tonna gabona magyarországi továbbítására is lenne kereslet. Ezzel az igénnyel áll szemben az átrakókapacitások napi 1000 tonnát meghaladó teljesítménye, valamint a fuvarozásra alkalmas teherkocsik mennyisége.

A magyarországi gabonafuvarozás háromnegyedét bonyolító Rail Cargo Hungaria (RCH) 700 saját és a vállalatcsoport további 1500 dedikált gabonaszállító teherkocsija ugyanis elsősorban az évi mintegy egymillió tonna magyar termény exportfuvarozásának rendelkezésére áll. Bár az RCH igyekszik az új megbízásokhoz is vasúti kocsikat biztosítani, a mennyiségi igényeket csak úgy lehet kiszolgálni, ha ügyféloldalról a többi között rendelkezésre állnak nem kifejezetten gabonaszállításra épített, de arra alkalmas vagonok is.

Korábban Ukrajnából gabona csak elvétve érkezett vasúton Magyarországra, ezért nem épültek ki az ilyen mennyiségű termény fuvarozásához szükséges kapacitások, beleértve a termények rakodásához, tárolásához szükséges eszközöket is. Mindemellett a pálya áteresztőképessége is szűkös a jelenlegi, hazai vasúti infrastruktúrát érintő felújítási munkálatok miatt.

Az ukrán gabonaforgalmak növekedése azonban már tavaly novemberben megkezdődött, ugyanis a kereskedők a magas magyarországi felvásárlási árak miatt feltöltötték hazai készleteiket. A háborús helyzet még tovább gyorsította a feladások ütemét, és növekedett a termények volumene is.