A mai ledes rendszerek már maguk képesek döntéseket hozni, és a környezet fényviszonyainak megfelelően állítani a fényerőt, és a fénykéve irányát – mondja az Opel Magyarország pr-igazgatója. Dános András szerint nem csak a nagyobb fényerő a mai LED lámpák igazi előnye. Persze a kibocsátott fény nagysága sincs köszönő viszonyban egy halogén lámpatest megfakult búráján átmenő fény mennyiségével, mégis az „okos” tulajdonságok teszik igazán kényelmessé az ilyen világítótesttel szerelt autók használatát. Vannak olyan ledes megoldások, amelyeknél a led a korábbi xenon fényszórót pótolja és tud számos biztonsági funkciót (automatikus magasságállítás, kanyarkövetés), de az igazi minőségi ugrás a sok ledes világító elemből álló led mátrix világítás.

A led mátrix lámpák az autóba épített szenzorok révén érzékelik a szembejövő vagy éppen az előttünk haladó autót, és kikapcsolják az esetlegesen vakító, így a biztonságot veszélyeztető fénykévéjüket, de csak azt. A többi irányban továbbra is fényszóró üzemmódban világít a led mátrix, így országúti körülmények között a sofőr akár 1,5-2 másodperccel hamarabb is érzékelheti a veszélyt. Nem túlzás tehát azt állítani Dános András szerint, hogy a LED-mátrix világítótestek az autók aktív biztonsági rendszerének kiemelkedően fontos elemei, amelyek baleseteket előzhetnek meg és akár életeket is menthetnek.

A fejlesztés folyamatos, 2015-ben a K Astrában debütált a LED mátrix rendszer az Opelnél, ebbe a modellbe 16 led izzót építettek be, míg a két évvel később megjelenő Insigniába már 32-t. A PR vezető azt mondta, a Insignia csúcs-lámpája autópálya üzemmódban, akár 400 méterre is elvilágít. Népszerűek ezek a modern világítótestek, ugyanis az eladott Astrák 20 százalékába, az Insigniák több, mint 60 százalékába rendelik. Ősszel pedig elsőként a kisautó kategóriában, a Corsában is debütál a LED-mátrix. A riporter Andor Attila.

Dános András Andrással Andor Attila készített interjút. A beszélgetést itt meghallgathatják: