A felmérés nyolc közép- és kelet-európai országra, köztük Magyarországon készült. A tanulmány szerint okostelefonja segítségével a magyar fogyasztók 74%-a keres termékeket és szolgáltatásokat, 69%-uk kedvezményeket és akciókat böngészik, 59%-uk árakat hasonlít össze és 62%-uk pedig fizet is vele.
Ez utóbbi mutató esetén némileg elmaradunk a régió többi országától, a cseheknél 68%, a lengyeleknél 71%, illetve a szlovákok esetén 72% ez az arány. A magyarok elsősorban a kényelem (60%) és a gyorsaság (56%) miatt szeretnek mobiljukkal online vásárolni.
Közeledik a vásárlási főszezon: a magyar válaszadók 44%-a a karácsonyi bevásárlás során és 37% az újévi leárazások idején tervezi a mobilját használni fizetéshez.
Az okostelefonok és tabletek új alkalmazáson belüli vásárlási és fizetési élményeket is lehetővé tesznek. A válaszadók szívesen adják hozzá bankkártyájukat különböző alkalmazásokhoz: leggyakrabban az ételrendelésért (31%), a streaming szolgáltatásokért (24%), a közlekedésért (18%) és az utazásokért (17%) fizetnek így. 40% válaszolta azt, hogy hozzáadta kártyáját a legnépszerűbb magyar mobiltárca alkalmazáshoz.
A felmérésből az is kiderült, hogy a Z generáció, azaz a 18-24 éves magyarok 76%-a már legalább egy mobilalkalmazáshoz hozzáadta a kártyáját. Lengyelországban kicsit alacsonyabb, 67%, míg Romániában (82%) és Szlovákiában (80%) kicsit magasabb ez az arány.
Bolti mobilfizetés – nem csak a fiatalok kiváltsága
Az online vásárláshoz hasonlóan a magyarok elsősorban a gyorsaság (67%) és a kényelem (65%) miatt szeretnek az üzletekben okostelefonnal egy érintéssel fizetni. Érdekesség, hogy azok között, akik már kipróbálták a virtuális pénztárca használatát a hagyományos helyett, sokan vannak, akik havonta egyszer vagy ritkábban használják hagyományos plasztik kártyájukat (24%). Bár mintegy tíz éve még futurisztikus álomnak tűnhetett, hogy a mobiltelefonunkkal fizetünk, ma már a hazai válaszadók 69%-a ismeri ezt a fizetési módot.
„Nemrég még nem volt jellemző, hogy valaki pénztárca vagy bankkártya nélkül induljon el otthonról. Ma ez már nem csak a Z generáció vagy a technológia szerelmesei számára mindennapos. A 45-54 éves magyar válaszadók 75%-a tisztában van azzal, hogy az üzletekben fizethet okostelefonjával, és 22% él is ezzel a lehetőséggel" – nyilatkozta Kiss Ede, a Visa Magyarországért felelős igazgatója.
Mobiltárca: milyen tévhitek állnak az útjában?
Az okostelefonnal fizetők a biztonságot tartják az ilyen típusú fizetési módok egyik kiemelkedő előnyének (43% a bolti fizetés esetében, 27% az online vásárlás esetében). Azonban a mobilfizetést nem használók pont a biztonság miatt tartanak mind az online (31%), mind a bolti (40%) használattól. Az is kiderült, hogy a magyar fogyasztók 22%-a úgy véli, hogy az ilyen megoldások beállítása nehézségekbe ütközhet.