Az Adománytaxi ötlete a 2015-ös menekültválság idején született, amikor civil összefogással nagyon sokan segítettek a rászorulóknak. Az alapötletet az adta, hogy Budapest egy adományokkal, lehetőségekkel teli város, míg a fővárostól egy-két órára – Nógrádban, Borsodban vagy akár Pest megyében is – milliók élnek nagyon nehéz körülmények között. A nonprofit szervezet az évek során több mint 3.500 háztartásba jutott el, 100 támogatott településen járt 600 önkéntes részvételével.

Az első felhívást Horn Tamás 2015 decemberében tette ki a Facebookra, ennek az egyetlen bejegyzésnek 900 megosztása lett. A hatalmas igényt látva a felajánlások begyűjtései és a vidéki utak is rendszeressé váltak, a kezdeti koncepció után pedig elkezdtek nyitni a társadalmi érzékenyítés és a közösségépítés felé is.

„Szolgáltatásunk fontos pillére, hogy házhoz megyünk az emberekhez, segítünk nekik adományozni, ez a jó példa pedig ragadós, így könnyebben terjedt el a hírünk. Organikusan nőttünk föl, mindenféle fizetett hirdetés nélkül. Emellett arra is büszkék vagyunk, hogy a hozzánk érkező adományok 95-97%-a jó állapotú, tehát tudatos felajánlásokról van szó" – fejtette ki az alapítvány vezetője.

Nem elég, ha csak PR-ból lesz CSR

A cégek számára döntő szempont az Adománytaxi átláthatósága, és hogy tényleg háztól házig juttatják a felajánlásokat. „A legtöbb vállalkozás kezdetben egyszerűen csak jótékonykodni akar, ami nulladik lépésnek számít. A következő szint, hogy kapcsolódjanak be a munkánkba, legyen az önkéntes segítség, vidéki úton való részvétel, érzékenyítő társasjáték szervezése a kollégáik számára vagy akár teherautók felajánlása az adományok hétvégi fuvarozásához" – részletezte Horn Tamás.

Kiemelte, hogy az üzleti szereplők esetében is rendkívül fontos az érzékenyítés és az edukáció, hogy ne csak PR-ból fordítsanak némi figyelmet a társadalmi felelősségvállalásra (CSR). Úgy véli, senki nem úgy születik, hogy érzékeny, hogy tudja, hogyan kell adományozni, hogy átlátja, miként is működik egy civil szervezet. Tapasztalataik ugyanakkor azt mutatják, hogy a küzdelmesebb időszakok hatására – így a koronavírus-járvány idején és a tavaly Ukrajnában kitört háború következtében is – sokat fejlődött a hazai adományozói kultúra.

Online turkáló a jó cél érdekében

Az interjúban szó volt a 2016 környékén született TaxiTuri projektről is. A felajánlott ruhákból és kiegészítőkből – a támogatók előzetes tájékoztatásával – kiválogatják a legmenőbb, legegyedibb darabokat, amelyeket rendezvényeken, fesztiválokon értékesítenek. A kitelepüléseken a vásárlók nemcsak a fenntarthatóság jegyében vehetnek használt ruhákat, hanem közben plusz egy jó ügyet is támogathatnak. Áprilisban ebben is szintet léptek, és megnyitották Magyarország első támogatói secondhand webshopját, a Taxituri.hu-t. A további részletekről hallgassa meg Nyul Zsuzsa interjúját!