A légi utasok járattörlés és jelentős késés esetén alkalmazandó jogai és a légitársaságok kártérítési felelőssége ugyanúgy vonatkozik a hagyományos és a fapados, diszkont, vagy az úgy nevezett low-cost légitársaságokra is és független attól, hogy az utas milyen áron vásárolta a repülőjegyét.
Milyen lehetőségek vannak, ha beüt a baj?
A repülőterek és légitársaságok kezében két eszköz van a szerencsétlenül járt ügyfél kártalanítására. Másik utazási lehetőséget kell biztosítaniuk, vagy vissza kell fizetniük a repülőjegy árát. Első esetben a légitársaság más módon juttatja el az utast a céljához, az eredetihez hasonló útvonalon, vagy visszatéríti a jegy árát, és ha szükséges, díjmentesen visszajuttatja arra a repülőtérre, ahol az utazása kezdődött. Ezek a lehetőségek akkor vehetők igénybe, ha a légitársaság megtagadja a beszállást, illetve amikor a járatot törlik. A jegy árának a visszatérítése abban az esetben is kötelező, ha a járat 5 órát vagy annál többet késik. Azonban, ha visszaadták a pénzt fontos, hogy a társaságnak nem kötelessége a tovább utazást biztosítani, vagy bármely más módon segítséget nyújtani.
Mindenki számára biztosítani kell, hogy megismerje a jogait. Szükség esetén ezekről az utasokat a légitársaságnak kötelessége tájékoztatni. Emellett ismertetni kell a beszállítás megtagadásának, illetve a járat törlésének vagy jelentős késésének okait is.
Mi számít jelentős késésnek?
Akkor beszélhetünk jelentős késésről, ha a járat tervezett és tényleges indulási ideje között eltelt idő egy maximum 1500 km-es út esetén 2 vagy több óra. Ha az Európai Unión belüli, minimum 1500 km-es járatok, illetve más, 1501 és 3000 km közötti járatok esetén 3 vagy több óra. Továbbá minden egyéb járat esetén 4 óra, vagy annál több.
Mit lehet tenni, ha törlik a járatot, vagy a gép 3 óránál többet fog késni?
Egy járat törlése vagy jelentős késése esetén nem csak a jegy árának a visszaszerzéséről beszélünk, hiszen egyéb más kellemetlenségek is érik az utast. Ilyen például a tisztálkodás és a pihenés. Ezek olyan alapvető szükségletek, amit biztosítani kell, így egy három óránál hosszabb késés esetén az alkalmi szállás költségeit meg kell téríteni az utasoknak. Ez elsősorban a légitársaságok felelőssége, de előfordulhat olyan eset is, amikor az utazási irodához kell fordulni.
Amikor beüt a baj és előreláthatóan hosszabb késéssel kell számolni, akkor nagyon fontos, hogy az utas minden, a késéssel kapcsolatban felmerülő költségéről kérjen számlát. Ezekben az esetekben lehetőség van rá, hogy a földi kiszolgáló személyzettől 3 óránként étkezési kupont kérjen az utas, de ha ilyet nem kap, akkor megvásárolt enni és innivaló után kapott blokkot meg kell őrizni. Járattörlés esetén előfordulhat, hogy a beszállókártyát visszakéri a személyzet. Ezt alapesetben meg kell őrizni, viszont ha mégis át kellene adni, akkor a legjobb megoldás, ha fényképet készítünk róla és átvételi elismervényt kérünk a személyzettől. Problémát jelenthet, ha a késés miatt az utas egy hivatalos eseményről marad le, ahol a részvétel kötelező lett volna. Ebben az esetben a földi személyzettől igazolást lehet kérni róla, hogy a késés nem önhibából történt.
Nem kell mindent az utasnak kiharcolnia az érdekei érvényesítésére. A légitársaságoknak a késés mértékétől és az út hosszától függően kötelességük bizonyos időközönként ételt, ital, ingyenes kommunikációs lehetőséget és extrém esetben szállást is biztosítani a várakozóknak.
Utólagos kártérítés
Ha a légitársaság megtagadja a beszállítást, vagy törli a járatot, vagy ha a gép több mint 3 órás késéssel érkezik meg a jegyen feltüntetett célrepülőtérre, az eddig említetteken túl, az útvonal hosszától függően 250–600 eurós kártérítésre lehet jogosult az utas.
Amennyiben a légitársaság olyan helyettesítő járatot ajánlott fel, melynek indulási és érkezési időpontja nem tért el számottevően az eredetileg lefoglalt járat menetrendjétől, a kártérítés összege a felére csökkenhet. A távolság és értékhatárok ugyanúgy vonatkoznak a hagyományos és a fapados, diszkont, vagy low-cost légitársaságokra is és függetlenek a megvásárolt repülőjegy árától.
Vis maior
A légitársaság nem köteles a kárenyhítésre vagy kártérítésre abban az esetben, ha a hiba az ellenőrzési körén kívül, elháríthatatlan ok miatt történt. Ilyen lehet például a rossz időjárás, madárral való ütközés vagy a sztrájk. Ennek ellenére, ha a meghibásodás a társaság tevékenysége folytán következett be, akkor nem mentesül a kötelezettségei alól. Abban az esetben, ha a légitársaság az indulás napja előtt 2 héttel tájékoztatta az utasokat a törlésről, vagy olyan járattal helyettesíti a kieső gépet, aminek a menetrendje nem tér el túlságosan az eredeti repülőétől, akkor nincsen kártérítési kötelezettsége. Fontos kiemelni, hogy bár bizonyos esetek mentesítik a társaságot, annak minden esetben arra kell törekednie, hogy a károsult utasnak segítséget nyújtsanak. Ez még a rendkívüli helyzetekre, vis maiorra is vonatkozik.
A kártérítési igényt lehetőleg minél hamarabb, de legkésőbb az utazás dátumát követő 2 éven belül kell benyújtani. Az érintett utazás e-ticket visszaigazolásait és a beszállókártyáit célszerű megőrizni.
Ha nem érkezik válasz 6 héten belül, vagy ha az utas nem elégedett a válasszal, akkor panaszt emelhet annak az uniós országnak az illetékes nemzeti szervénél, ahol a probléma felmerült. Amennyiben az eset az Európai Unió határain kívül történt, de uniós légitársaságról van szó, akkor a célország illetékes nemzeti szervénél lehet panaszt tenni.