A rendszerváltás után a világ egyre gyorsabb ütemben nyílt meg a hazai vállalati szektor előtt, sok cég pedig elkezdhette alkalmazni azokat a megoldásokat, amikről előtte maximum hallhatott a világ túlsó oldaláról. Sok egyéb mellett ez volt az az időszak, amikor az informatika beszivárgott hazánkban is a cégek életébe, de nyilván a lépéshátrányból adódóan a többség csak óvatosan vizsgálgatta az új technikát. Bencze György elmondta, hogy már ekkor érezte, hogy itt a jövő, másfél évtizeddel később pedig barátaival megalapították az Infotér Egyesületet. A céljuk az volt, hogy Magyarországon is mindenki átláthassa a digitalizáció fontosságát és azt, hogy ez mekkora változással jár a hétköznapokra nézve. Azóta ismét eltelt másfél évtized és a kérdés már nem az, hogy szükség van-e a digitalizációra, hanem az, hogy ezt miként lehet az üzletmenetbe hatékonyan beépíteni.

2007 óta, részben a pandémia miatt kiderült, hogy digitalizáció nélkül nincs élet, legalábbis egy vállalat számára. A hagyományos, analóg működéssel már nem lehet versenyben maradni, de azt lehet tapasztalni, hogy hazánkban az üzleti világ nagyon nehezen enged utat ennek az új dimenziónak. Régóta téma a generációváltás kérdése Magyarországon, vagyis, hogy a rendszerváltás környékén indult cégeknél eljött az idő, hogy átadják a stafétát, de ez nem megy egykönnyen. Egy alapító nehezen engedi oda az ifjú titánt a kormány mellé, hiszen az a vállalkozás az ő műve, nem tud egyről a kettőre kilépni belőle. Ez azonban probléma, hiszen az idő előrehaladtával új megoldások, új nézőpontok kerülne előtérbe, amikre reagálni kell vagy nincs tovább. Ez a helyzet a digitalizációval is, a kkv-k tudják, hogy szükség van rá, de nem tudják hogyan induljanak el, kicsit félnek az új világtól így lemaradnak és végül kimaradnak. Ennek a nehézségnek a feloldását tűzte zászlajára az Infotér Egyesület.

Digitalizálni kell, de az is fontos, hogy ez tudatosan történjen. Bencze György elmondta, hogy vannak olyan cégek, ahol a bukástól és a lemaradástól való félelem hirtelen, meggondolatlan döntésekbe hajszolja a vezetést, ami többet árthat, mint használ. Például egy 4-5 munkavállalót foglalkoztató mikrovállalkozásnak nincs szüksége egy olyan nagy vállalatirányítási rendszerre, amit mondjuk a nemzetközi multik használnak. A fejlődés költséges és nem szabad félni a beruházástól, de ha egy üzlet túlvállalja magát, és megpróbálja leutánozni a nagyvállalat megoldásait, akkor gyakorlatilag a semmire dob ki rengeteg pénzt az ablakon. Értelemszerűen ez ismét versenyhátránytól vezet. Ötletelés, tervkészítés és kivitelezés. Ennek a három kulcsfogalomnak a mentén kell megvalósítani a digitális átállást, minden mozzanatot az adott cég életéhez és működéséhez igazítva.

Bencze Györggyel, az Infotér Nonprofit Kft. ügyvezetőjével Péller András beszélgetett rádiónk Reggeli Monitor című műsorában.

(x)

A teljes interjút itt meghallgathatják: