A Siemens Mobility 1293 sorozatú, a szakmában Vectronként ismert, 56 vasúti vontató járművének magyarországi közlekedéséhez szükséges vizsgálatokat a Rail Cargo Hungaria szervezte és bonyolította le. A rendkívül összetett ellenőrzést az Innovációs és Technológiai Minisztérium, a MÁV Zrt. Infokommunikációs és Technológiai Rendszerek Főigazgatóság, a Siemens Mobility Kft. szakemberei és további mintegy féltucat technológiai közreműködő cég összefogásával, zökkenőmentes együttműködésével rekordidő, 13 hónap alatt sikerült elvégezni.

A csúcstechnológiát képviselő mozdonyok alkalmasak arra, hogy Európában egyedülállóként 20 ország vasúthálózatán közlekedjenek. Ennek a képességnek is köszönhető, hogy a kontinensen eddig több mint 850 Vectron teljesít szolgálatot. A Vectron vontatási tulajdonságai saját kategóriájában egyedülállóak: a közel 300 kN indító vonóerő lehetővé teszi, hogy összetett domborzati viszonyok pályaszakaszain is akár 2200 tonnás vonatokat továbbítsanak. Intelligens megoldásai közül kiemelkedik automatikus nyomatékelosztási képessége, amellyel a vonóerőt a tengelyek között az adott tapadási viszonyokhoz igazítva fejti ki. A jármű kialakítása lehetővé teszi, hogy az ETCS üzemmód mellett (egységes európai vonatbefolyásolási rendszer), annak teljes európai vasúthálózaton történő elterjedéséig az egyes országok nemzeti, B osztályú rendszereivel is közlekedjen.

A 1293 sorozatú mozdonyok üzembehelyezési folyamatát az RCH az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) felkérésére bonyolította le. A vállalat szakemberei mintegy 5000 kilométert tettek meg a tesztfutások alkalmával, és folyamatosan koordinálták a résztvevő szakmai szervezetek munkáját.

Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára kifejtette, hogy a hazai vasúttechnikában egyre nagyobb teret nyer a világszínvonalú csúcstechnológia. A SIEMENS Vectron mozdonyok mellett a hazai gyártású IC+ személykocsik is lehetőséget teremtenek a magyarországi piaci szereplők számára, hogy minél nagyobb szeletet hasítsanak ki a nemzetközi vasúti szállításokból.

Az 56 Vectron mozdony engedélyeztetése során kiemelkedő teljesítményt nyújtott a vasúti hatóság is. Az elmúlt egy évben szinte minden héten le kellett folytatniuk egy-egy jármű vizsgáztatását

A korszerű, innovatív megoldások folyton megújuló kihívások elé állítják a hatósági szakembereket, akik egyebek mellett az emeletes motorvonatok típusvizsgálatán és a tram-train vonatok engedélyezésén is dolgoznak. Az államtitkár emlékeztetett arra, hogy a kormány a vasúti árufuvarozás versenyképességének erősítése érdekében a következő öt évben összesen közel 30 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást nyújt az ún. egyes kocsi szolgáltatáshoz.

Az RCH forgalmának 80%-a nemzetközi fuvar, ezért kiemelkedő feladatának tartja járműparkja interoperabilitásának állandó fejlesztését. Az üzembehelyezési folyamattal egy időben megkezdte saját mozdonyvezetőinek felkészítését is: mostanáig a társaság 115 szakembere szerzett típusismeretet az 1293-as sorozatú mozdonyokra.

A flotta részeként már közlekedő, csúcstechnológiát képviselő első gépek az elmúlt hónapokban bizonyították rendkívüli megbízhatóságukat és interoperabilitásukat. A Vectronok kiemelt szerepet kaptak abban, hogy javítsák a magyar gabona olaszországi exportfuvarozásának hatékonyságát és gazdaságosságát. A 2200 tonnás gabonavonatok közlekedtetésében az ebben az irányban jellemző szélsőséges domborzati viszonyok miatt esett a választás a SIEMENS Vectron mozdonyaira. Az új vontatójárművek kiemelkedő képességeit a fafuvarozás területén is kamatoztatja a társaság. Az évi 100 ezer tonnás, Olaszországba irányuló fuvarozási feladat versenyképes teljesítésében, a Rail Cargo Hungaria országos lefedettségű egyes kocsi fuvarozási szolgáltatása mellett, a Vectron képességeinek kihasználása is szerepet játszott.

Az RCH-nál az idei évben szolgálatba állt Vectron mozdonyok fennakadás és a legkisebb hiba nélkül teljesítették feladataikat.