A kreativitást az 50-es években J. P. Guilford kezdte el vizsgálni. Szerinte „a kreativitás alkotóképességet, teremtőképességet jelent, amely során a különféle képességek szerveződése lehetővé teszi az elszigetelt tapasztalatok összekapcsolását, újszerű értelmezését és új formában történő megjelenését.” A LinkedIn kreativitás guruja, Stefan Mumaw azonban kézzelfoghatóbbá tette számunkra a szóban forgó készséget. Az ő megfogalmazásában a kreativitás egy folyamat, amelyben egy adott problémát hatékonyan, egy új módszer alkalmazásával oldunk meg - írja a Danube Capital elemzésében.

Hatékonynak kell lennie, hiszen csak akkor van értelme az egész folyamatnak, ha tényleg sikerül megoldanunk a felmerülő problémát, a kérdésre releváns választ adunk. Ez volt a könnyebbik rész. A nehezebb az újdonság faktor, az eredetiség. A kreatív folyamat során olyan módszerhez, eszközhöz nyúlunk, amit korábban senki nem alkalmazott az adott feladat elvégzésére. Összefoglalva: a kreativitás valójában csak a problémák eredeti módon történő megoldása. Igaz, hogy kézzelfoghatóbb?

 

 

Ezen blogbejegyzés címének kitalálása is egy hasonló, kreatív folyamat végeredménye. Adott volt egy probléma: nevezzem el a cikket oly módon, hogy az felkeltse az olvasók figyelmét, majd kattintsanak rá. Mivel éppen ezt olvassa, ezért sikerült hatékonyan megoldanom, hiszen rákattintott. A módszer pedig nevezhető eredetinek, hiszen nemigen találkozni hasonló címekkel a blogunkon (cím a címben).

A már korábban említett Stefan Mumaw a kutatásai során arra jutott, hogy egy átlagos ötletelés során – most vegyünk példának egy brainstormingot – a következőképp zajlik a kreatív folyamat:

  1. szakasz: először azok a megoldások jutnak eszünkbe, amik átlagosak, középszerűek. Ezekből az ötletekből számosat fel is sorolunk és ott hagyjuk őket a táblán mint lehetőségeket.
  2. szakasz: miután felsoroltuk a szokványos ötleteinket, kicsit leül a produktivitásunk, majd valakinek eszébe jut valami marhaság. Nevetünk egyet és közben hallgatólag elvetjük azt, hogy ez biztos nem lehet megoldás. A táblára persze felkerül (brainstorming alapszabály). Azonban ez a képtelen, abszurd megfejtés átszakít bennünk egy határt és ledönti a korlátokat.
  3. szakasz: ekkor jönnek majd az igazán újszerű és eredeti ötletek, azaz a kreatív megoldások. Már nem lesz a tudatunk beszűkülve az adott területen alkalmazott általános módszerekre, képesek leszünk out of the box ránézni a feladványra.

A teljes elemzést itt olvashatják el.