Az év jellemzően legkevésbé forgalmas időszakában a HungaroControl 327.125 repülőgépet regisztrált a hazai légtérben, ami több mint 7 százalékos növekedést jelent 2024 első, eddig csúcstartó négy hónapjához képest. A társaság szerint 2025-ben az átrepülő forgalom tekintetében 8-12 százalékos, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér esetében pedig 10-15 százalékos növekedés várható az előző évhez képest.
A szolgáltató az idei nyári csúcsforgalomra való felkészülés keretében számos átfogó intézkedést hozott annak érdekében, hogy az utasokat érintő járatkésések csökkenjenek, és a nyaralási szezon gördülékenyen induljon.
A 2025-ös év eddigi adatai alapján továbbra is az átrepülő légi járművek adják a forgalom túlnyomó részét. Összesen 270.954 repülőgép haladt át Magyarország légterén, amely a teljes forgalom 83 százalékát jelenti, de a korábbi évekhez képest a Budapest Airport forgalma is töretlenül és nagymértékben növekszik.
„Szolgáltatóként elsődleges célunk, hogy a légi közlekedés biztonságos és kiszámítható legyen az utazók számára. A nyári csúcsforgalom hatékony kezeléséhez minden eddiginél több erőforrást mozgósítottunk. Az átrepülő és a budapesti repülőtér esetében is több mint 10 százalékos forgalombővülésre számítunk idén, ami egyúttal minden idők legforgalmasabb nyarát is elhozhatja számunkra" – hangsúlyozta Turi Ferenc, a HungaroControl vezérigazgatója.
Tavaly augusztus óta a vállalat több intézkedést is hozott a folyamatosan növekvő forgalom hatékony és biztonságos kezelése érdekében. A közelmúltban adták át a mirTWR-t, azaz a moduláris integrált távoli toronyirányítási rendszert, amely lehetővé teszi, hogy a budapesti repülőtér forgalmát – egy ilyen méretű repülőtér esetben a világon elsőként – helyszíntől függetlenül irányíthassák. A rendszer javíthatja a futópályák kihasználtságát, növeli a repülésbiztonságot, és csökkentheti az időjárási vagy a földi körülményekből fakadó késéseket.
Április óta a HungaroMettel történő együttműködésnek köszönhetően dedikált meteorológus is támogatja a légiforgalmi irányítók munkáját a legforgalmasabb, nappali órákban. A munkateremben helyet foglaló szakember az egyre változékonyabb és zivatarosabb nyári időszakokban segít megalapozottabb döntéseket hozni a légtérkorlátozások tekintetében.
Technológiai fejlesztéseket is eszközölt a HungaroControl, már a francia Thales csoport TopSky – ATC elnevezésű irányítórendszer továbbfejlesztett változatát használja a teljes magyar, illetve a Koszovó magas légterében közlekedő légi járművek kezelésére.
Az infrastrukturális fejlesztések mellett tovább bővült a légiforgalmi irányítók száma is. Az elmúlt időszakban 9 légiforgalmi irányító hallgató szerzett szakszolgálati engedélyt. Emellett további 13 külföldi irányító csatlakozott a HungaroControl állományához, továbbá 3, ideiglenesen külföldre igazolt hazai szakember tért vissza a cég kötelékébe, ők ismét a hazai légiforgalmi irányítók csapatát erősítik. Emellett a csúcsidőszakok kezelésére készenléti rendszert vezettek be, valamint a szakszolgálati engedéllyel rendelkező vezető beosztású munkavállalók is irányítói feladatokat látnak el.