
„A Mezőzombor-Sátoraljaújhely vasúti vonalszakasz villamosítása kiemelt projekt számunkra, hiszen a Vasútvill Kft. az M-S Konzorcium tagjaként első alkalommal vesz részt hasonló nagyságrendű beruházásban fővállalkozóként. Ugyanakkor 2018-ban több fejlesztésen is dolgoztunk párhuzamosan, és büszkén mondhatjuk azt, hogy mind a 25 projektcélt határidőre teljesítettük” – közölte Nógrádi Tamás, a Vasútvill Kft. ügyvezető igazgatója.
A társaság tavalyi munkái közül – a Mezőzombor-Sátoraljaújhely szakasz villamosítása mellett – kiemelkedik a Kelenföld-Százhalombatta szakasz felsővezeték-hálózatának korszerűsítése, a Püspökladány-Ebes vonalszakasz átépítése, továbbá a Rákos-Gödöllő-Hatvan vonalszakaszon elkezdett felújítási és építési munkálatok. „A feladatok volumenét jelzi, hogy 2018-ban összesen 2364 új villamos felsővezeték-tartó oszlopot állítottunk fel, amelyeket ha egymás mellé fektetnénk, körbeérnék a Velencei-tavat” – fogalmazott Nógrádi Tamás.
A Vasútvill Kft. a vasúti felsővezeték-építési, illetve -rekonstrukciós projektek egyik első számú magyarországi letéteményese. A társaság múltja az 1949-ben alapított MÁV Villamos Felsővezeték Építésvezetőséghez nyúlik vissza, ma pedig 200 fős szakembergárdára támaszkodva vesz részt az újra lendületet vett magyarországi vasút-villamosítási projektekben.
„A feladatok volumenének növekedése a vállalat gépparkjának fejlesztését, bővítését is szükségessé tette. Tevékenységünk bővítésével társaságunk 3 darab pályafelújításhoz szükséges gépet vásárol, és a felsővezetékes járművek remotorizációs programjának részeként hamarosan sor kerül az első felújított és remotorizált munkagép kiadására is” – tette hozzá Paluska József, a Vasútvill Kft. ügyvezető igazgatója.
A következő nagy falat a Szabadbattyán – Balatonfüred közötti 55 km-es vonalszakasz villamosítása lesz. A Balaton északi partján végigfutó vasútvonal első szakaszának villamosításában, valamint Polgárdi, Balatonkenese, Balatonfűzfő és Alsóörs állomások korszerűsítésében a Vasútvill Kft. az ÉB 2018 Konzorcium vezetőjeként vesz részt.
A 2019 őszén induló beruházás eredményeképpen Magyarország egyik legszebb vasúti pályaszakaszának villamosítása fog megtörténni, ami fontos lépés a hazai vasút-villamosítás terén is. Sok még a feladat, hiszen a villamosított vasútvonalak aránya Magyarországon alig 39,9 százalék, amely egyelőre jelentősen elmarad az Európai Unió 53,7 százalékos átlagától. A villamosított vasútvonalak aránya a szomszédos Ausztriában közel 72 százalékos, de Lengyelországban is eléri a 64 százalékot. Ezzel szemben például Németország egy százalékponttal az átlag alatt szerepel a statisztikában 52,8 százalékos értékkel, igaz, a vasúti hálózatuk hossza többszöröse a magyarországinak.
A közlekedésfejlesztési és környezetvédelmi szempontok egyaránt a vasútvonalak villamosítása mellett szólnak. Így az elkövetkező időszakban idehaza és a többi európai uniós országban egyaránt jelentős beruházások valósulnak meg ezen a területen, ami nem csak új vasútvonalak villamosításában, hanem a meglévő, évtizedekkel ezelőtt villamosított hálózat korszerűsítésében is jelentkezik, ez pedig a magyarországi szakcégek számára is perspektívát kínál.
„A magyar vasút-villamosítási szakemberek szaktudását külföldön is elismerik, eredményeinket nemzetközi szinten is jegyzik a szakmában. Ez jó alapot kínál arra, hogy a szektor cégei a külpiacokon is megmérettessék magukat” – hangsúlyozta Homlok Zsolt, a Vasútvill Kft. többségi tulajdonosa.
„A Vasútvill Kft. ma már egy dinamikusan fejlődő, komoly hazai és külföldi növekedési potenciállal rendelkező vállalat. Ugyanakkor a nemzetközi versenyben való helytálláshoz az is nélkülözhetetlen, hogy a speciális know-how birtokában lévő, egymás tevékenységét kiegészítő szakcégek közötti együttműködés erősödjön, az egyes szereplők kvázi stratégiai szövetségesként tekintsenek egymásra” – tette hozzá Homlok Zsolt.