• Hány menekülő érkezett eddig hazánkba, illetve mennyi várható a fegyveres konfliktus előrehaladtával?

Magyarországra a március elejei hivatalos adatok szerint eddig kb. 268 ezer fő lépett be Ukrajna területéről, a nem hivatalos adatok szerint a belépő menekülők száma túllépte az 500 ezret. Egyes hírek szerint a kormány úgy kalkulál, hogy az orosz–ukrán háború következtében elérheti a 900 ezret a Magyarországra érkező menekültek száma, ami jelentős kihívást fog jelenteni a rendőri, katonai, és egészségügyi szerveknek.

  • Milyen lehetőségeik vannak a menekülőknek arra, hogy hazánkban tartózkodjanak?

Az idegenrendészeti hatóság információi szerint a magyar-ukrán határt átlépők jelentős része nem tölt néhány napnál hosszabb időt Magyarországon, hanem tovább utazik Nyugat-Európa felé, elsősorban Csehországba. Ezt az a statisztika is jól alátámasztja, hogy március utolsó hetéig mindössze 5919 menedékeskénti elismerés iránti kérelmet regisztráltak.

Az Ukrajnából menekülőknek alapvetően két lehetősége van Magyarország területén tartózkodni:

  1. Amennyiben az illető az Ukrajnában folyó harcok végéig Magyarországon szeretne ideiglenes védelemben részesülni, menedékeskénti elismerését kérheti, vagy
  1. Amennyiben nem szeretne ideiglenes védelmet kapni, azonban itt tartózkodna rövidebb vagy hosszabb ideig és munkát vállalna, vállalkozást hozna létre, vagy itt tanulna, akkor idegenrendészeti eljárásban van lehetősége tartózkodási engedély iránti kérelmet előterjeszteni.

Az első lehetőség értelmében Magyarország ideiglenes védelmet nyújt a háború elől 2022. február 24-e után Magyarországra menekülő ukrán állampolgároknak; azoknak akik korábban Ukrajnában hontalanként (nincs semmilyen állampolgársága), vagy menekültként (más állam polgára, de Ukrajna menekültként ismerte el) éltek; illetve a fenti két kategória családtagjai (házastárs, igazolt élettárs, 18 év alatti gyermekek, olyan rokon, akit a fentiek tartottak el, pl. idős szülő, beteg testvér) részére. Ez a menedékes státusz ideiglenes, addig biztosít tartózkodási jogosultságot Magyarország területén, amíg a háború tart. Aki 2022. február 24-e előtt érkezett Magyarországra, korábban itt élt, dolgozott, nem jogosult a menedékes státuszra.

A második lehetőség azoknak szól elsősorban, akik nem szeretnék igénybe venni a menedékes státuszt, azonban Magyarországon maradnának akár a háborús konfliktus lezárultát követően is. Rövidebb tartózkodás esetén az Ukrajnából új típusú (biometrikus) útlevéllel érkező ukrán állampolgár dönthet úgy, hogy Magyarországon vagy a Schengeni övezetben kíván maradni, ezt külön engedély nélkül 90 napig megteheti. Amennyiben azonban ennél tovább kíván itt tartózkodni, vagy dolgozni, tanulni szeretne, akkor a megfelelő tartózkodási engedély iránti kérelmet kell az Idegenrendészeti Főigazgatóságon benyújtania. A tartózkodási engedély kiadására vonatkozó kérelemnek ukrán állampolgárok esetén nincs díja.

  • Mire jogosultak az Ukrajna területéről érkező menekülők, illetve a menedékesként elismert személyek?

Az eljárásrend szerint lehetőleg minden Ukrajna felől érkezőnek szükséges ellátást biztosítani. A határátlépőknek már a határon nyilatkozatot kell tenniük arról, hogy tovább kívánnak-e utazni. Ha Magyarországon kívánnak maradni, akkor arról is, hogy kezdeményezik-e menedékes státusz igénylését.

A jelenleg hatályos szabályozás szerint az ukrajnai orosz invázió elől menekülők a határátlépésüktől számított 30 napig jogosultak az állami szolgáltatóknál térítésmentes orvosi vizsgálatra, gyógykezelésre, valamint támogatott gyógyszerkiváltásra.

Akik kérték a menedékes státuszt, azok térítésmentesen jogosultak a védelem tartama alatt egyebek mellett orvosi ellátásra, sürgősségi fogászatra, támogatott gyógyszerre, védőoltásra, továbbá jogosultak szállást, vagy rendszeres létfenntartási támogatást kapni, a gyermekek pedig részt vehetnek a közoktatásban.

Ugyanakkor a menedékes státusz nem jogosít fel az Európai Unió területén történő utazásra, valamint az unió más tagállamában történő tartózkodásra.

  • Hogyan végezhet munkát a menedékesként elismert személy?

A menedékes Magyarország területén engedélymentesen jogosult munkát vállalni, ha a kormány által meghatározott hiányszakmák valamelyikében (pl. műszaki, informatikai, természettudományi foglalkozások, egészségügyi és szociális foglalkozások, építőipari foglalkozások stb.) kerül foglalkoztatásra. Ha a menedékes nem hiányszakmában dolgozna, a munkavállalási engedély egyszerűsített eljárásban kerül kibocsátásra.

  • Ehhez képest mennyiben jelent eltérést, ha valaki tartózkodási engedélyt igényel?

A tartózkodási engedély érvényességi ideje típusától függően 1-4 év, amely meghosszabbítható. Tartózkodási engedély igényelhető többek között családi együttélés biztosításának céljából, munkavállalási célból, jövedelemszerzési célból vagy tanulmányi célból. Az igénylőknek a megfelelő formanyomtatvány és betétlapok kitöltése mellett különböző mellékleteket is csatolniuk kell tartózkodási céljuk igazolására.

A tartózkodási engedéllyel rendelkező a schengeni tagállamok területén 180 napon belül 90 napot meg nem haladó időtartamú vízummentes beutazásra és tartózkodásra jogosult.

  • Milyen támogatásra jogosultak az Ukrajnából érkező menekülőket foglalkoztató magyar munkáltatók?

A munkáltatói oldal ösztönzése érdekében az állam támogatást nyújt azon cégeknek, akik legalább heti 20 órában foglalkoztatják az Ukrajna területéről 2022. február 24-én vagy azt követően Magyarországra érkezett, ukrán vagy ukrán-magyar kettős állampolgársággal rendelkező személyeket.

Az ez iránti kérelmet a munkaszerződés megkötése után lehet benyújtani, és legfeljebb 12 hónapra biztosítható, amelyet egyszer újabb 12 hónapra lehet hosszabbítani. A támogatást a munkáltatónak folyósítja az állam, havonta és utólag, a munkaadónak a támogatás összegét a munkavállaló lakhatási és utazási költségeire kell fordítania. A támogatás mértéke a munkavállaló lakhatási és utazási költségeinek az 50 %-a, de legfeljebb 60 ezer forint, és a munkavállalóval közös háztartásban élő kiskorú gyermekek után gyermekenként további 12 ezer forint. A támogatás köztehermentes. A lakhatási és utazási költségnek a támogatással nem biztosított részét a munkaadó és a munkavállaló 50-50 %-ban viseli. A munkaadó köteles gondoskodni a munkavállaló, valamint kiskorú gyermekének szálláshelyéről, valamint a munkába járás biztosításáról.

A teljes interjút itt hallgathatják meg. Dr. Glavatity Dénessel Imre Lőrinc beszélgetett.