Egy vasúti fejlesztés, például a Nyugati pályaudvar tetőszerkezetének kicserélése roppant látványos beruházás, ugyanakkor a kivitelezésig hátralévő időben rengeteg kompromisszumot kell meghozniuk a szereplőknek. Hat-hét év előkészítési munka van egy ilyen projektben, és a kezdeti költségbecslés végül nem állja meg a helyét a kivitelezés megkezdésekor.

Legtöbbször a szakmai tartalomból kell kihúzniuk az építtetőknek, az eredeti tervekhez képest hiányzó elemekre pedig rögtön fel is figyel a szakma a beruházás megkezdésekor, vagy éppen elkészültekor. Maga a kivitelezés már gyorsan halad, egy-másfél év alatt végbemegy, de az addig vezető út igencsak hosszú és göröngyös.

A látványos beruházásokkal kezdték az uniós források elköltését

A kisvasutak felújítása rögtön az uniós pénzek látványos, és a turizmus szempontjából is indokolt elköltésének körébe tartozik. Egy kisvasútnál inkább a járművek felújítása, semmint az új beszerzések dominálnak. Ezek az eszközök egyáltalán nincsenek túlhasználva, a holt szezonban pedig védik őket a korrózió, időjárási viszontagságok ellen – mondja a közlekedési szakújságíró. A kisvasutak most a belföldi turizmus minél hamarabbi talpra állása miatt is központi szerepet kaphatnak.

A pályafelújítások is alapvetően különböznek egy nagyvasúti munkától: a kisvasutaknál a folyamat nem annyira gépesített, egyesével cserélik a talpfákat, sínszálakat, teherautókkal hordják oda a zúzott követ. Egy ilyen teljes körű felújítás újabb 30-50 évre biztosítja a kisvasút gazdaságos üzemeltetését. A szakértő a legnépszerűbb, például a lillafüredi kisvasút mellett a gemenci és a csömödéri vasútra is felhívta a figyelmet, főként különleges és hangulatos pályavonalaik miatt.

Hatvan évig is szolgálhatja a közt egy nagyvasút

A nagyvasúti járművek alkatrészeinek 99 százalékát ki lehet cserélni, így anélkül lehet újabb 15-30 évvel meghosszabbítani a vonatok élettartamát, hogy új mozdonyt szereznének be a fenntartók – teszi hozzá Andó Gergely. Egy ilyen hosszabbítással az eszköz hatvan évig is megfelelő állapotban tartható, viszont ha a jármű eléri gazdaságos élettartamának határát, akkor a finanszírozó, a közszolgáltatás megrendelője kényszerpályára kerül: mindig nagy kérdés például, hogy a hatóságok milyen beruházást engedélyeznek.

A budapesti vonalakon közlekedő HÉV-kocsik is elérték már a kritikusnak számító hatvan évet, így az új kocsik beszerzése lesz a következő időszak egyik nagy közlekedéspolitikai beruházása. Jelenleg a tendereztetés, a pályázati kiírások szakaszában jár a fejlesztés. Fontos szempont, hogy a HÉV-kocsik és más, szabadtéri járművek esetében a légkondicionálás megoldása még kardinálisabb kérdés, mint a metrónál, ahol például az M3 vonalán az alagútban csökkent a hőmérséklet az új orosz járművek beszerzése, a pályakarbantartási, illetve állomásfejlesztési munkálatokkal.

Már a ferihegyi vasúti bekötésnek kell jönnie

Andó Gergely szerint a következő, 2021-től 2027-ig tartó uniós költségvetési időszak során most már tényleg elkezdődik a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre vezető gyorsvasúti vonal kiépítése. A Budapestre érkező emeletes motorvonatokkal kapcsolatban a közlekedési szakújságíró elmondta: 40-50 járműre van érvényes megrendelése a MÁV-nak, ezeket a kocsikat pedig le is szállítja a kivitelező. Így az elővárosi vonalakon az eszközpark 90 százaléka megújul.

Az állami vasúttársaság kiemelten foglalkozik a zéró emissziós projektekkel. Andó Gergely szerint műszaki szempontból még nem érett meg erre az iparág, hiszen az elektromos áram tárolását még mindig nem tudjuk költséghatékonyan megoldani. Nem beszélve arról, hogy mekkora karbon lábnyommal, hulladékkal jár az elektromos áram kinyerése.

Andó Gergely szerint a hazai vasútvonalon, mondjuk a Budapest-Szob irányban közlekedők igazi időutazáson vehetnek részt: a fővárostól egy ideig kézi, majd Váctól már gépi kezeléssel irányítják a váltókat. A vonal befejező szakaszán pedig már a távkezelés lép életbe. Ilyenformán százötven év vasútbiztonsági technológiáján halad át az utas.

A teljes interjút itt hallgathatják meg. Andó Gergellyel Érczfalvi András beszélgetett.