Annak, hogy az állampolgárnak egyre kisebb bürokráciával kell szembesülnie, bizony komoly ára van a másik oldalon - mondja Ruszin Zsolt, a Magyar Könyvelők Országos Egyesületének alelnöke. „A könyvelőknek sok munkája van a mögött, hogy az egyes állampolgároknak az adóhatóság elkészíti az szja-bevallási tervezetet” – fogalmazott.
Mit tapasztal az egyesület?
- A szakember szerint az adóhatóság felé évről-évre egyre több adatot kell beszolgáltatnia a cégeknek, miközben az adórendszer is egyre cizelláltabbá válik az újabb-és újabb adókedvezmények miatt.
- A NAV nem közli, hogy mire és hogyan használja fel a bezúduló adatokat, csak annyit jelez, hogy éppen mekkora adatmennyiséggel rendelkezik. Akkorával, hogyha ezek az adatok filmek formájában lennének meg, akkor száz évig nézhetnénk folyamatosan HD felbontású alkotásokat. Ruszin Zsolt szerint ezért még hosszú ideig lesz szükség könyvelőkre.
- Az elektronikus adózás területén kétség kívül komoly eredmények születtek az elmúlt években, kezdve az online pénztárgépektől, az online adóbevallási rendszer kiépítéséig. Az ügyintézés is a virtuális világba vándorolt át, de a digitális rendszer küszködik még hiányosságokkal.
- Elvileg 2018 januárja óta az adóhatóságnak csak online szabad kommunikálnia az adózókkal, a szükséges dokumentumokat minden esetben digitálisan kell befogadnia, ennek meg kellett teremteni a háttérrendszerét. Azonban a NAV rendszeresen felkínálja a lehetőséget, hogy az ügyfelek papíralapon is behozhassák a bizonylatokat, számlákat. (Amelyeket egyébként, jó tanács, továbbra is öt évig kell megőrizni, az adóbevallás határidejétől számítva.) Ez pedig visszaforgatja az idő kerekét, és akadályozza a teljes digitális átállást.
- Ruszin Zsolt szerint nem könnyíti meg az ügyintézést, hogy három megyére szűkítették le az adóhatóság kompetenciáját a telefonos ügyintézésre, amit a neve magyarosan Ügyfél Contact Center (ÜCC). Ilyen esetben vagy történik átkapcsolás az illetékes területi adóhivatalhoz, vagy nem. Azt tapasztalják, hogy a NAV rendszerében kimaradt a fejlesztésből az ellenőrzési szakterület, amire pedig a járvány időszakában nagy szükség lenne. Nincs fordított ÜCC sem, ami pedig lehetővé tenné, hogy a NAV hívhassa fel az adózót, felvilágosítás céljából. Bőven lehetne még egyszerűsíteni, nagyobb gördülékenységet biztosítani, de továbbra is a bürokratikus kérelmezési rendszer maradt érvényben.
A Magyar Könyvelők Országos Egyesülete folyamatosan küld javaslatokat az adóhatóság felé, hogy a NAV hogyan tehetné felhasználó-barátabbá, működőképesebbé az online ügyintéző felületeit, de a módosításokról szóló észrevételek ritkán köszönnek vissza a rendszerben. Pedig a magyar szakembergárda, magyar szürkeállomány van annyira jó, hogy közigazgatás terén beelőzzük a világ többi országát, ha az adóhatósági döntéshozók nem vennének át félkész rendszereket, hanem előbb azokat teszteltetnék – teszi hozzá Ruszin Zsolt.
A teljes beszélgetést itt hallgathatják meg. Ruszin Zsolttal, a Magyar Könyvelők Országos Egyesületének alelnökével Szajlai Csaba beszélgetett.
- Ruszin Zsolt - I.rész
- Ruszin Zsolt - II.rész