A kis- és középvállalkozások az elmúlt 10 évben nagyjából 150-160 ezer POS-terminált igényeltek. Mivel azok a társas- és egyéni vállalkozások, amelyek online elektronikus kasszára kötelezettek, 210 ezren vannak, így nagyjából 50-60 ezer vállalkozásnak kell év végéig valamilyen megoldást találnia vevői elektronikus fizetési igényeinek kiszolgálására. Szász Ferenc szerint egyébként ennek akár a 2-3 szorosa is lehet az elektronikus fizetési eszközök iránti igény. A Mastercard üzletfejlesztési igazgatója példaként egy átlag éttermet hozott fel, amely adott esetben 2-3 bankkártyás terminált is működtet, hogy egyszerre több vendége is tudjon elektronikusan fizetni.

A készpénzmentes fizetést illetően, európai viszonylatban Magyarország a középmezőny alján van. Nyugat-Európában dupla ennyi terminál van a lakosság számarányához viszonyítva, de még nagyobb a lemaradás az észak-európai országokkal összehasonlítva. A svédeknél, norvégoknál például alig van készpénz, zömmel csak elektronikus fizetési módok léteznek.

Nemcsak a koronavírus helyzet miatt szorgalmazza az elektronikus fizetési rendszerek terjedését idehaza a magyar állam, hanem azért is, hogy minél kisebb legyen a fekete- vagy szürke pénzmozgás a gazdaságban. A környező országok gazdaságaiban van már egyébként olyan előírás, hogy kötelező elektronikus fizetési lehetőséget is biztosítani. Szász Ferenc szerint megfigyelhető, hogy a nagyobb boltok a járványhelyzet miatt, a minél kisebb fertőzésveszély érdekében szorgalmazzák az érintésmentes fizetési módot, de a Mastercard üzletfejlesztési igazgatója szerint az ilyen rendszerek terjedése növeli az emberek számára a vásárlási élményt is.

A pár évvel korábbi lehetőségekhez képest sokat javult a kisebb boltok számára is az elektronikus fizetési rendszerek elérhetősége. Általánosságban elmondható, hogy a kártyaelfogadás költsége, a kereskedői jutalék, jelentősen csökkent az elmúlt években, már nem ritka az 1-1,5 százalék alatti ajánlat.  Már nemcsak kereskedelmi bankoknál, hanem kártyaelfogadásra specializálódott pénzügyi szolgáltatóknál is lehet igényelni POS szolgáltatást. Több mint 20 pénzügyi szolgáltató ajánlataiból válogathatunk a magyar piacon. A kereskedői jutalék mértéke függ attól is, hogy egy adott kereskedőnek milyen megállapodása van a bankkártya-terminál karbantartójával vagy az üzemeltetőjével illetve a kereskedő profilja illetve forgalma továbbra is kulcs fontosságú.

A féltégla terminálok babérjaira törnek az új fizetési rendszerek

Évek óta már elérhető az okostelefonhoz kapcsolható úgynevezett mPOS megoldás. Ezzel az okostelefonok is részt vesznek a kártyaelfogadásban, de szükség van egy extra eszközre a PIN megadás és a kártya adatok olvasására. Ugyanakkor az idei évtől már Androidos telefonok önállóan is alkalmasak lesznek arra, hogy elektronikus fizetési megoldásként, leolvassák a bankkártya adatait, contactless egyérintéses technológiává.

Szász Ferenc szerint most már terjed az ügyfelek körében az elektronikus pénztárca (wallet) megoldás is, amikor maga a mobiltelefon alakul át az ügyfél kezében fizetési eszközzé. Már itthon is elérhető a digitális óriások – pl. ApplePay-wallet megoldásai a kereskedelmi bankokkal együttműködésben. A mobilos fizetéseknél megjelent a biometria, a kártyabirtokosok az okostelefonon biometrikus azonosítással, az ujjlenyomatukkal hitelesítik a tranzakciót így PIN kód megadására a tranzakció összegétől függetlenül nincs szükség. Kijelenthetjük, hogy ez hitelesítés biztonságosabb és kényelmesebb is, mint a PIN-kódos azonosítás.

A műsorban elhangzott az is, hogy ezek a fizetést megkönnyítő eszközök impulzív vásárlásokra adnak lehetőséget, költésre is ösztönöznek. A vevőnek tehát továbbra is felelősségteljesen kell kezelnie saját jövedelmét. Csökkenhetnek viszont az olyan kényelmetlen szituációk, hogy például nincs valakinek aprópénze a parkolásra, vagy éppen arra, hogy a kávéautomatából megvásároljon valamit.

Az Apple telefonok esetében a kártyaelfogadás kizárólag egy extra eszköz segítségével érhető el, tekintettel arra, hogy az NFC modult az Apple nem nyitotta meg a fejlesztők felé. A Huawei fizetési megoldásainak elterjedése, kiterjesztése is várat már magára Magyarországon.

Szász Ferenc szerint a bankkártyás fizetés továbbra is meghatározó lesz, de egyre közeledik az az időszak, amikor már a plasztik kártyák feleslegessé válnak, annyira kiépítettek lesznek az digitális fizetési megoldások. A plasztikkártyák mellőzése a Mastercard üzletfejlesztési igazgatója szerint környezetvédelmi szempontból is hasznos lenne. Megemlítette azt is, hogy most már a Viberen is lehet pénzt küldeni bankkártyáról-bankkártyára, de a bankkártyás fizetés mellett az átutalási rendszer azonnalisága is sok alternatív fizetési megoldást fog hozni.

Kormányzati cél az, hogy összeghatártól függetlenül lehessen fizetni elektronikusan. Nem életszerű, ha ezt minimum összeghatárhoz kötik.

A koronavírus-járvány online fizetési hatása

Az, hogy tavasszal, a járványhelyzet kitörésekor 15 ezer Ft-ig emelték a PIN-kód nélküli fizetési lehetőséget, növelte a bankkártyás fizetések számát. 90-95 százalékban érintésmentesek a fizetések. Ez például jobb adat a belga, vagy éppen a holland fizetési piachoz képest. Az európai szabályozás miatt az egyérintéses fizetések esetében a 150 eurós összfizetési összeg elérésénél vagy minden 5. tranzakció után kötelező az erős ügyfélhitelesítés azaz a PIN kód bekérése. Nyilván ez nem zárja ki azt, hogy a bankok szúrópróbaszerű ellenőrzést végezzenek, hogy vajon a valódi kártyabirtokos van-e a POS-terminál mögött.

A Mastercard üzletfejlesztési igazgatójával készült interjút teljes terjedelmében itt hallgathatják meg.