E fontos kérdéskörrel a Szövetség Környezetvédelmi szemléletformálás, kommunikáció és edukáció munkacsoportja évek óta – szakértők bevonásával – kiemelten foglalkozik, így kerül sor kétévente a szakmai konferenciák megrendezésére.

Megnyitójában dr. Ágoston Csaba, a KSZGYSZ elnöke Gábor Dénes Nobel-díjas fizikus szavait idézte, miszerint „eddig az ember magával a természettel küzdött, mostantól a saját természetével kell megküzdenie”. Ezért is időszerű az immár harmadik alkalommal megrendezett szemléletformálási konferencia.

A résztvevőket dr. Jámbor Attila, az egyetem Fenntartható Fejlődés Intézetének vezetője köszöntötte, kiemelve, hogy szakmai partnerként és házigazdaként is jelezni kívánják az egyetem elköteleződését a fenntarthatóság, a körforgásos gazdaság és a zöld átállás megvalósításában.

Raisz Anikó, az Energiaügyi Minisztérium környezetügyért felelős államtitkára előadásában megköszönte mindazok munkáját, akik a környezetvédelmi szemléletformálásban aktívan részt vesznek, és a cél érdekében a nehézségeken is képesek úrrá lenni. E téren tapasztalható az elköteleződés és hosszú távú gondolkodás, ehhez előadásában ismertette azokat a nemzetközi és hazai stratégiákat és programokat, amelyek mentén mindez megvalósítható. Mindemellett kiemelte a tavalyi EU-elnökség során folytatott környezetvédelmi érintettségű tárgyalásokat és a legjobb hazai, nemzetközi gyakorlatokat.

Prof. Dr. Dúll Andrea, az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar dékánhelyettese az ökoszorongás és az ökoaggódás fogalmát járta körül, a környezeti bizonytalanság okozta ökoérzelmek és az új fogalmak mentén.

A GreenDependent intézet szakmai vezetője Vadovics Edina a 1,5 fokos életmód eléréséhez nélkülözhetetlen egyéni döntésekről és strukturális feltételekről tartott előadást.

Vekkel László, a Good Stories kreatív igazgatója előadásában arra hívta fel a figyelmet, hogy a frontális információadás nem elegendő ahhoz, hogy a környezetvédelemhez, az éghajlatváltozás hatásainak leküzdéséhez szükséges magatartásbeli változásokat elérjük. Ebben nagy felelősségük van és lehet a marketingeseknek és a tartalomgyártóknak, akik képesek befolyásolni a mai és a társadalmi kultúrát.

Paul Ágnes, a Cleanwashers alapítója a felelős kommunikációra hívta fel a figyelmet, hiszen nem minden zöld, ami elsőre annak látszik. Fogjunk gyanút, ha valaki ennek kommunikációjára többet költ, mint működésének környezet-, klímabarátabbá, fenntarthatóbbá tételére.

A mellény újragombolására, azaz gondolkodásunk megváltoztatásának fontosságára hívta fel a figyelmet Bárczy Zoltán aranydiplomás vegyészmérnök, aki a hulladékelhagyás megelőzését célzó gondolatait, javaslatait osztotta meg a hallgatósággal, miszerint a hulladék keletkezésében a vásárló felelősségét is firtatni kell.

A Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége több évtizedes szemléletformáló tevékenységét Hankó Gergely ügyvezető mutatta be. Kiemelte, hogy a hatékony és eredményes környezetvédelmi és fenntarthatósági szemléletformáláshoz egy kormányzati ciklusokon átívelő, 10-15 éves horizonton működő, komplex szemléletformálási keretrendszerben működő „menedzsmentszervezetre” van szükség, ami egy széles körben elfogadott stratégia, akcióterv mentén fogja össze az egyes kezdeményezéseket, generálja a szinergiákat, harmonizálja ezeket a globális és EU-s célokhoz, programokhoz.

Az MGFÜ szakmai tanácsadója, Lenkey Péter az ESG átmenet és a szemléletformálás jelentőségéről tartott előadást, miszerint az „omnibusz” kissé lelassult, de nem fog megállni. Nem dőlhet hátra senki, mert ezek a feladatok és az ütemezés rengeteg kihívást jelent már ma és a jövőre nézvést is.

Pantl Péter kommunikációs igazgató „MOL és a MOHU mint új szereplők a szemléletformálásban” címmel tartott előadásában beszámolt a cég eddigi üzemi eredményeiről, amelyek megfelelő kommunikációs stratégiát is igényeltek és igényelnek. Bejelentette, hogy ősztől átfogó edukációs programmal áll elő a MOHU, melynek előkészítése már zajlik.

A KSZGYSZ két levegőtisztasággal foglalkozó szemléletformáló projektjét (Kölcsönkapott levegő, Mindennapi levegő) Szőllősi-Sebestyén Zita oktatási koordinátor ismertette, kiemelve a nagy látogatottságot és az élménypedagógiai módszerek sikerességét.

A szövetség a Horizont program keretében a Bay Zoltán Kutatóközponttal közösen vesz részt a „Kutatás mindenkinek” projektben, amely – a környezetvédelmi és fenntarthatósági fókusz miatt a „Fenntarthatóság tudománya” címet viseli. E program célja az általános iskolások érdeklődésének felkeltése a tudományágak, a kutatói pálya iránt.

Környei Viktória, az Unger & Partners kommunikációs vezetője ismertette a Planet Budapesten már megismert Heroes of the Future projekt módszertanát, látványvilágát.

A Fenntarthatósági Témahét és az Európai Hulladékcsökkentési Hét kapcsán is ismert Alapértékek Nonprofit Kft. ügyvezetője, Matolcsy Miklós bemutatta az iskolai fenntarthatóságra való nevelés programját, a Zöld Könyv sorozatot, valamint a Zöld Híd projektet. Óriási siker, hogy tavaly óta választható érettségi tantárgy a fenntarthatóság.

Ferenczi Attila. a Maxim a Reco Waste Management Kft. alapítója, tulajdonosa az ingatlanüzemeltetők, bérlők, tulajdonosok szemléletváltozásának fontosságára hívta fel a figyelmet.
Molnár Attila Dávid, a PET Kupa egyesület alapítója „Ócean literacy vs folyóműveltség” címmel tartott előadásában bemutatta azt a határon átnyúló együttműködést, amelyre lehetőséget nyújt az Erasmus+ program. A folyóvizek szennyezettségének megelőzését társadalmi hálózatok szervezésével, edukációs programokkal, többnyelvű tananyagokkal és kiadványokkal, valamint gyakorlati tapasztalatok alapján, terepi munkával kísérve végzik.

Mészáros Fanni, az APPLiA ügyvezetője bemutatta, hogy hogyan, hányféleképpen próbálta és próbálja elérni a fogyasztók ingerküszöbét, tekintetbe véve a korcsoportokat, a megfelelő módszertant és így eljutva a legújabb, legfrissebb közösségi médiabeli megjelenésekre, amelyekben a tanuláson, a pályaválasztáson, a szakmai pályafutáson keresztül mutatta be azt, hogy mindig rugalmasan alkalmazkodva kell és lehet újítani a tájékoztatásban, a szemléletformálásban, hogy elérjük, illetve eljuttassuk a megfelelő tartalmú információkat, kiváltsuk a kívánt cselekvést.

Molnár Janka Sára elméleti fizikus, tudománykommunikátor, a FUNtasztikus tudomány Kft. ügyvezetője a közösségi média használatának rejtelmeiről tartott előadást, hogy bizony nem mindig sikerül, de érdemes próbálkozni a figyelem felkeltésére a természettudományos témák iránt is.

Ladányi Roland, a MiReHu Nonprofit Kft. ügyvezetője beavatta a hallgatóságot munkájukba, amellyel az elmúlt években és már idén is számtalan környezetvédelmi díjat nyertek. A hulladékgazdálkodással foglalkozó miskolci cég a konferencia utáni PPH Media által szervezett GreenESGage Díjátadón át is vettek gyorsan egy “Special Mention” elismerést az Európai Hulladékcsökkentési Hét keretében megvalósított élelmiszerhulladék-csökkentő kampányukért.