Tízből négy ember változtatott fizetési szokásain a koronavírus hatására – derül ki a GKI Digital Digitális Pénzügyi Körkép 2020 című kutatásából. A tanulmány szerint mostanra csaknem egymillióra nőtt a digitálisan érett, az innovatív pénzügyi megoldásokra nyitottak köre az országban, például alig több mint egy év alatt 250 ezer ember kezdett Revolutot használni.
A készpénz továbbra is népszerű, de egyre inkább terjed a kártyahasználat, aminek további gyorsulását várja a GKI Digital vezető tanácsadója. Madar Norberttel Andor Attila beszélgetett.
- Madar Norbert - vezető tanácsadó, GKI Digital
Az elektronikus fizetés terjedésében kiemelt szerepe van az online kiskereskedelemnek. Az e-kereskedők üzleti érdeke a kártyás vásárlások népszerűsítése, a kormány döntése értelmében pedig 2021. január 1-től kötelező lesz minden online kassza mellett biztosítani az elektronikus fizetés lehetőségét. A szabályozás következményeként országszerte újabb 60 ezer helyen lehet majd elektronikusan is fizetni.
A vírus hatása a csomagátvételek kapcsán is tetten érhető: A megnövekedett rendelésszám mellett az átvételi preferenciák is eltolódtak 2019 hasonló időszakához képest: kevesebb rendelést kértek a vásárlók bolti átvétellel, ugyanakkor jelentősen megugrott a házhoz szállítással vagy csomagautomatába kért csomagok aránya.
A csomagautomaták által nyújtott érintés- és érintkezésmentes csomagátvételi lehetőségnek is köszönhető, hogy a GKI Digital adatai szerint 2020 második negyedévében, a járvány első hullámának idején a csomagautomatás átvételi módnak volt a legjobb ügyfélelégedettségi mutatója. Az összes többi kézbesítési és átvételi módot figyelembe véve az automaták 4,46-os osztályzatot kaptak 1-5 skálán.
A kutatásban részvevő szakmai partner, az ország legnagyobb csomagautomata-hálózatát üzemeltető Foxpost vezetője szerint ehhez a magas ügyfél-elégedettséghez hozzájárul a Foxpost automaták által nyújtott gyors és intuitív csomagátvételi folyamat is, amit tovább gyorsít, hogy egyre több fizetési tranzakció történik előzetesen, az online térben. Bengyel Ádám vezérigazgató hangsúlyozta, hogy ezt a trendet a járvány is erősítette. Ügyfélkörükben 2019-ről 2020-ra 50-ről 44 százalékra, majd a pandémia kitörése után 38 százalékra csökkent az utánvétes vásárlások aránya.
A járvány egyébként a csomagkézbesítéssel foglalkozó szolgáltatók stratégiai terveit is markánsan befolyásolta. A Foxpost korábbi hálózatfejlesztése során az volt a legfőbb üzleti szempont, hogy a legrugalmasabb és legegyszerűbb szolgáltatást nyújtsák, de idén a biztonságra helyezték a hangsúlyt, így 2020-ban kültéri automatákkal bővítik a hálózatukat – fogalmazott Bengyel Ádám vezérigazgató.
A Digitális Pénzügyi Körkép 2020 adatai szerint ma Magyarországon 3,35 millió online vásárló van, közülük, 1,34 millióan csak alap szinten értenek a pénzügyekhez, így körükben majdnem minden második vásárló a készpénzes fizetést részesíti előnyben, azonban a pénzügyi szempontból digitálisan érett vásárlók mintegy 800 ezres táborában a készpénzes fizetés támogatottsága már csupán alig 3 százalék.