A Digitális Exportfejlesztési Stratégia már három éve segít a magyarországi kkv-knak a külföldi piaci terjeszkedésben. Innen eredeztethető a Térségi Fórum nevű programsorozat is, elsőként dél-kelet ázsiai fókusszal: 2021. március 26-án Szingapúr, Malajzia, a Fülöp-szigetek és Indonézia részvételével tartották meg az első üzleti fórumot. A járvány miatt online megtartott eseményen a hazai cégek a térség országaiban tevékenykedő külgazdasági szakemberektől szerezhettek információkat.

Természetesen a dél-kelet ázsiai régión kívül még sok érdekes exportpiaci lehetőségre csaphatnak le a programba jelentkező vállalkozások: terítéken lesz a Távol-Kelet, így Japán vagy Dél-Korea, de Oroszország, a Baltikum, a V4-es országok, sőt, Latin-és Közép-Amerika is sorra kerülnek – mondta a Térségi Fórum programsorozat vállalkozásfejlesztési ügyvezető-helyettese a Trend FM műsorában.

A pandémia ezt is nehezebbé tette

Balla Attila elmondta, a járvány előtt a piacképesnek tűnő, exportban utazó vállalkozásokat ki lehetett utaztatni az adott célországba, ahol személyesen lehetett az üzlet részleteiről egyeztetni a külföldi partnerrel. Már-már elcsépeltnek tűnik a mondás, de valóban, a járvány felértékelte a digitális csatornák szerepét, így az exportpiaci lehetőségek kiépítése is nagyrészt átvándorolt a virtuális térbe.

A szakértő beszélt a programhoz való csatlakozás menetéről is: a Térségi Fórum hyper nevű oldalán lehet jelentkezni, majd az első körös regisztráció után a mentorok felveszik a kapcsolatot a céggel. Minden jelentkező dedikált exportfejlesztési mentort kap maga mellé.

A fő cél természetesen az exportüzlet megkötése, de ez egy meglehetősen hosszú folyamat. Balla Attila elmondta: kéz-a kézben kell a mentornak és a vállalkozásoknak járniuk. A mentorok nemcsak az éppen elérhető pályázati lehetőségekről tájékoztatják a cégeket, hanem fel kell őket készíteniük az adott célország nyelvi, jogi és mindenféle protokolláris előírásaira is.

A teljes beszélgetést itt hallgathatják meg. Balla Attilát Somody Evelin kérdezte.