Sokak számára a követeléskezelés, mint fogalom sem szimpatikus, a követeléskezelő pedig egyenesen a gonosz megtestesítője. Hasonló módon a közmű szolgáltatókat sem szeretjük, amikor fizetni kell a rezsi költséget, a bankokat, amikor utaljuk az esedékes törlesztőt, kamattal együtt és úgy általában senkit, aki csak viszi a pénzt.

A követeléskezelés külön iparág

Előfordul, hogy a bank a kockázatok mérlegelése után pénzt ad valakinek, mégis belebukik az ügyletbe. A tartozás behajtása érdekében a bank felszólíthatja adósát, és sok egyéb lépést is tehet, de ez már nem része a banki alaptevékenységnek. A követeléskezelés elkülönül az olyan pénzintézeti tevékenységtől, mint a hitelezés és tőkepiaci tevékenységek – mondta Bódizs Kornél, a Magyar Követeléskezelők és Üzleti Információt Szolgáltatók Szövetségének (MAKISZ) elnöke (képünkön balra). A bankok egy idő után lépéskényszerben vannak, igazából csak az a kérdés, hogy melyik szolgáltatóhoz fordulnak.

A problémás követeléseket nem is célszerű saját hatáskörben kezelni, ebben jogszabályok és felügyeleti előírások is korlátozzák őket, így csak limitált számú ügyet tarthatnak maguknál.

A követeléskezelés olyannyira nemzetgazdasági tényező – jegyezte meg Bódizs Kornél –, hogy háromezer milliárdnyi állományt tart nyilván a MAKISZ a tagjai kezelésében lévő lejárt követelésként, és több tízezer embernek ad munkahelyet a szektor. A szolgáltató kizárólag a Magyar Nemzeti Bank által szabott keretek szerint végezheti a munkáját, amelyben az ügyvitelt azonos feltételekkel kell biztosítani, legyen szó pár ezer forintos gázszámláról vagy több milliós jelzálog ügyletről.

A fedezetlen tartozás elvileg nehezebb ügy, mint egy ingatlanfedezettel ellátott, de a szolgáltató szempontjából utóbbi is évekig elhúzódhat, ha nem megfelelő alapossággal lép fel a követeléskezelő, és végeláthatatlan pereskedés lehet az eredménye.

Miből él a követeléskezelő?

Elsődlegesen adósságterhekkel foglalkozik minden követeléskezelő, céljuk, hogy az adósság megszűnjön. Ez lehet egy megfeneklett személyi hitel vagy áruhitel, ingatlant finanszírozó hitel, távközlési, közüzemi tartozás is.

Bartók György
Takarék Központi Követeléskezelő Zrt.
vezérigazgató-helyettes

A bankok, szolgáltatók eladják a követelést az ilyen szolgáltatóknak, amiknek követeléstípusonként más az áruk, ezeknek is van egy saját piaca. A piacot meghatározza az adósság típusa, korossága és fedezete is. Természetesen nem a teljes tartozás értékén vásárolják meg az ügyletet a követeléskezelők, a piac diszkont formájában beárazza a követelés átvállalalásával járó kockázatot is. Ahogy Bartók György kiemelte, itt gyakran évekig futja a kockázatot a szolgáltató, azonban természetes, hogy az árba a saját munkadíja is belekerül, amiért cserébe a pénzintézet adott esetben visszakapja a hiányzó összeg egy részét. Ahogy a fodrász sem csak a festék árát számolja fel, és az autószerelő sem csak az alkatrészét, úgy a követeléskezelőnél is létezik munkadíj, a belefektetett szakértelemért járó profit.

A követeléskezelésről, mint iparágról Lakatos László beszélgetett Bódizs Kornéllal a MAKISZ elnökével és Bartók Györggyel. A beszélgetés itt hallgatható meg:

Kapcsolódó cikkek

Kapcsolattartás a szolgáltatókkal – internet vagy hagyományos levél?

A fogyasztók egyértelműen preferálják a lehetőséget, hogy a szolgáltatókkal (telefontársaságok, közüzemek, bankok) elektronikusan tarthassák a kapcsolatot, legyen szó szerződéskötésről vagy későbbi ügyintézésről. A szolgáltatók honlapján, könnyen áttekinthető alkalmazásokban jutnak hozzá a megfelelő információhoz, szolgáltatásokat rendelnek meg, kérdéssel vagy panasszal élnek, számlát fizetnek. Senki sem szeret a postán vagy az ügyfélszolgálaton sorban állni, ezért lassan az idősebb korosztály is rászokik arra, hogy – akár a fiatalabbak segítségével – az interneten intézze az ügyeit.

Nem csak az oltásregisztrációnál hátrányos a lakcímnyilvántartás pontatlansága

A mobiltelefonunk már azt is rögzíti, merre járunk, miről beszélgetünk és mit olvasunk. Egyáltalán nem túlzás tehát az Államtól az, hogy elvárja, hogy bejelentsük a valós lakcímünket, tényleges tartózkodási helyünket a nyilvántartásba.

Egy piac, ahol megéri kontaktszemélynek lenni

Ha az adósnak problémái adódnak a törlesztéssel, akkor is ki kell alakítania egy párbeszédet a hitelezőjével – erről beszélt a Takarék Követeléskezelő Zrt. vezérigazgató-helyettese a Trend FM ”A nap vendége” című műsorában. Már csak azért is, mert a tartozás természete már csak olyan, hogy nem múlik el magától.