Nem mindig elég a piaci visszajelzés, mondta Pintér Dániel, majd hozzátette, hogy az Ő részlegük az ESTON 26 éves történetében egy viszonylag friss vonal. 6-7 évvel ezelőtt épült ki a cégnek ez a lába, azóta pedig egy sikeresen működő területté vált, amit az anyagi sikerek is alátámasztanak. Azonban az üzletág igazgató úgy látja, hogy ez egy zárt üzleti világ, ahol a kiépült ügyfélkapcsolatok között nem mindig egyértelmű, hogy jó irányba haladnak-e. Mivel a property management a háttérben mozog, így nincs azonnali visszajelzés. Egy-egy rossz döntés következményei lehet, hogy csak jóval később csapódnak le. A jó szolgáltatás azonban az, amit az ügyfelek nem vesznek észre.

Szükség van a visszajelzésre

Fontos a külső megerősítés, ami egy ilyen díj formájában kifejezésre juttatja, hogy jó az irány amit a cég képvisel. Ez nagy lökést ad a munkához és a folytatáshoz. Az iroda.hu által szervezett év irodája gála pedig tipikusan egy olyan jellegű díj, ahol egy független és szakmai zsűri adja az elismerést. Adatok alapján döntenek, két körben történik a nyertes kiválasztása. Nem egy közönségszavazásról van szó tehát, ahol az nyer, aki a legtöbb ismerősét veszi rá egy voks leadására.

„Ez nem egy rocket science”

Mit is jelent a Property Management? Takarítás, őrzés, számla kiállítás. Sarkítva akár ennyire is le lehet sűríteni a szakmát. Ha pontosabban akarunk fogalmazni, akkor azt lehet mondani, hogy a property management feladata az irodaház működésének a biztosítása. Ebbe természetesen beletartozik az is, hogy a ház kívül-belül tiszta legyen, a parkolóban a dolgozók és vendégek autói biztonságban legyenek, és még sorolhatnánk azokat a pilléreket amik alapvetően meghatározzák a bérlő elégedettségét. Pintér Dániel fontosnak tartja, hogy a portfóliójukban már olyan irodaházak is szerepelnek, amik zöld technológiával működnek. Egy ilyen épület üzemeltetéséhez és működtetéséhez egészen más szaktudás és tapasztalat kell. Tulajdonképpen ég és föld a különbség egy hagyományos és egy zöld minősítésű épület között.

Mit lehet jobban csinálni?

Az egyik oldal a bérlői elégedettség, amit korábban már tárgyaltunk. A másik fontos szempont a tulajdonosi oldal, ahol az adott épület értékének és szolgáltatásai minőségének megőrzése is cél. Természetesen a két fél között úgy kell lavírozni, hogy a büdzsé keretei is megmaradjanak: a bérlő igyekszik a legjobb ár-érték arányban szolgáltatásokhoz jutni, miközben a tulajdonos optimalizálni szeretné működési költségeit. A property management célja az, és cégünk ebben jeleskedik leginkább, hogy úgy elégítse ki az ügyfél igényeit, hogy közben a másik oldal szempontjai szerint is sikeres üzlet maradjon. Ez bizony szakértelmet, több éves tapasztalatot, körültekintést, azaz profizmust kíván meg. Nem minden cég képes ezt kezelni éveken keresztül, illetve nem minden vállalat rendelkezik ilyen profi csapattal. A díj mellett a piaci visszajelzés és az eredményeink mind azt támasztják alá, hogy igenis jól csináljuk az amit csinálunk.

Könnyebb vagy nehezebb házak

Azt lehetne gondolni, hogy egy új, modern és jól felszerelt irodaház esetében szinte semmi dolga nincs a property managernek. Pedig a tapasztalat pont azt mutatja, hogy sokszor jóval nehezebb egy ilyen épületet menedzselni, mint egy régebbit. Egy öreg háznál, ahol nincs annyi felszerelés és eszköz, a bérlők igényei is kisebbek, kevesebb a súrlódási pont. Tulajdonképpen több konszenzus köttetődik az alacsonyabb árért cserébe. Egy modern, esetleg okos irodánál egyértelműen több a munka, több pontra kell odafigyelni, embert próbálóbb feladat.

Egyre speciálisabbak a bérlői igények

Egyes cégeknél, főleg ahol kaptárszerűen ülnek a dolgozók, eltér az elvárások hosszú sora attól a cégétől, ahol a speciálisabb munkakörök és feladatok miatt már épületszerkezeti kívánalmaknak is meg kell felelni. Más követelményei vannak egy orvosi labornak és egy egészségügyi központnak. A két terület hasonló, mégis egészen mást várnak el a munkahelyüktől. Emellett egyre több olyan iparág költözik be irodaházakba, amik korábban nem feltétlenül ilyen helyen végezték a munkát. Az irodák felhasználói köre is átalakult. Ehhez alkalmazkodni kell. A régebbi épületeket sokszor nem lehet kiadni egy-egy vállalkozás számára, mivel nem olyan a szerkezete, hogy az ügyfél igényeit kielégítse. Ilyenkor meg lehet próbálkozni úgymond „sufni tuninggal”, de a tapasztalat azt mutatja, hogy ez hosszú távon sosem megoldás. Ebből a szempontból kifizetődőbb egy fiatal házzal tervezni, ami már egy új kor igényei számára lett felépítve. A property managementnek előrelátónak kell lenni, és az együttműködés hajnalán tudni kell, hogy a jövőben mire lesz szüksége az adott ügyfélnek.

Pintér Dániellel, az ESTON Property Management üzletág igazgatójával Lakatos László beszélgetett. Az interjú itt visszahallgatható: