Hogyan érdemes a mesterséges intelligencia korszakában gyűjteni az információkat? Milyen lépések mentén haladjon egy iparvállalat a technológiai újítások bevezetésében? A Stratis cikkében végigvette a vállalati folyamatok digitalizációjának főbb szintjeit.

Ipari digitalizálás lépésről lépésre

Létezik a gyártók esetében egy klasszikus, három szintet megkülönböztető megközelítés. Az első szintet a vállalatirányítás szintjeként tartják számon, melynek folyamán a keresletet összehangolják a beszerzéssel, a gyártással és a kiszállítással. Így optimalizálhatják a nyersanyagköltséget vagy éppen a raktárkészletet – ez a klasszikus ERP szint.

A második szint már a gyártás, vagyis a MES szint, ami a termeléstervezést és a gyártás végrehajtását foglalja magában. Itt történik a megrendelések gyártási tervekre való lebontása, ami elengedhetetlen a termelékenység maximalizálásához.

Végül a harmadik a SCADA szint, ilyenkor már konkrét gépek működését szeretnék mérni és optimalizálni, legyen szó akár energiafogyasztásról, gépleállásokról, illetve különböző problémák miatt kieső idők csökkentéséről. Ehhez a gépekből gyűjtenek adatokat, például a prediktív karbantartás esetében ennek köszönhetően tudják jelezni előre az üzemzavar bekövetkezését.

Hol tartanak ebben a magyar vállalatok?

Nagyon változatos, hogy hol járnak a fejlesztésekben az egyes szereplők. Előfordul, hogy vállalatirányítási szinten már nagyon fejlett megoldásokkal lehet találkozni, a gyártási tervezés azonban még mindig Excelben történik.

Az is jellemző, hogy a berendezések összehangolt működése nem megoldott. Például megesik, hogy egy-egy készülék csak a saját állapotáról tud szolgáltatni információt, de ezekhez az adatokhoz a gyártók vagy nem adnak hozzáférést, vagy olyan eltérő megközelítésű szoftverekről van szó, amiket nagyon nehéz hatékonyan összekapcsolni. Ez sokszor megakadályozza a gyártó cégeket abban, hogy összekapcsolják az adatokat, így azokat nem tudják felhasználni működésük jelentős mértékű fejlesztéséhez.

Hogyan lehet elkerülni a buktatókat?

Ha nincs konkrét cél, amit egy vállalat el szeretne érni, akkor jó eséllyel elkerülhetetlen a kudarc. A Stratis a tanácsadói szemléletmódot is fontosnak tartja a digitalizáció útján. Ennek értelmében az első lépéseket közösen teszik meg és kitűzik az elérni kívánt digitális mérföldköveket. A szakmai útmutatással kidolgozott digitalizációs fejlesztési tervre épülő projektek pedig már önállóan is jó eséllyel sikeresek lesznek. Azonban mivel egymásra épülő tervek halmazáról van szó, nem szabad az első pillanattól kezdve igazán áttörést adó eredményekre számítani.

Továbbá azt is látni kell, hogy a digitalizáció sikere a munkatársak és a vezetők hozzáállásától is függ. Ha ugyanis az érintett dolgozók félnek az új rendszer használatától, esetleg ragaszkodnak az úgynevezett „jól bevált" módszerek alkalmazásához és nem támogatják a változásokat, akkor a kudarc elkerülhetetlen lesz. Nem lehet tehát sok lépcsőt egyszerre megugrani, a bevezetett rendszernek igazodni kell a szervezet érettségi fokához is.

Örökérvényű igazság, hogy bár egy projekt véget érhet, a vállalkozás fejlesztése sosem lesz készen, hiszen mindig van tér a fejlődésre. A vezetői és informatikai tanácsadó cég szerint a digitalizáció alapjainak letétele mellett fontos lehet a teljesítményt befolyásoló üzleti folyamatok mérésének kidolgozása, de a munkavállalókban a mesterséges intelligenciával szembeni bizalom kiépítésének elősegítése is.