Az ING szakértője példaként említette, hogy több százezren, vagy világszerte akár több millióan dolgoznak a benzinkutaknál, az üzemanyag-szállításban vagy éppen autószerelőként. Az ő foglalkoztatásukról is gondolkodni kell, amikor egy más típusú autózás jövőjét készítik elő a szakemberek. Ha ugyanis az átállás miatt sokan elveszítik az állásukat, az már önmagában, világszerte gazdasági instabilitást indíthatna el, ez pedig senkinek sem érdeke.

 

Papp Gergely azt mondta, hogy az autózás olyan hatalmas iparág, amely csak lassan képes a változásra. Az ING senior üzletkötője szerint „úgy fordul az autóipar, mint egy teherhajó.”

A KPMG friss tanulmánya szerint 2030-ra a világ autóparkjának egyharmada maradhat benzines vagy dízelüzemű, egyharmad lehet hibrid meghajtású, egyharmada pedig elektromos. Papp Gergely erre úgy reagált, hogy az emberek készen állnak arra, hogy az elektromos autózással egy új élményt próbáljanak ki, de nagyon nehéz megjósolni, hogy 10-12 év múlva a fejlesztések hova futnak ki, és ezzel párhuzamosan a különböző meghajtású autókra hogyan alakul a kereslet.

Papp Gergely szerint a kulcs az lesz, hogy a kiszolgáló infrastruktúrát hogyan, és mennyi idő alatt tudják kialakítani. Az akkumulátor technológiába való befektetéseiket igencsak megkurtították a BMW-hez, a Daimler-hez, vagy Peugeot-Citroen-hez hasonló nagy autógyárak, egész egyszerűen azért, mert nincsenek arról meggyőződve, hogy ez a hajtástípus lesz a jövő technológiája. Sok cég biztos abban, hogy az elektromos technológia felé megy el az autóipar, de abban már nem, hogy az áramforrást valóban az akkumulátor adja majd. A műsorban szóba került az is, hogy akár a nanotechnológia felé is elmehet a jövő iparága.

Papp Gergely úgy látja, kulcskérdés az is, hogy a Tesla-n kívül képes lesz-e más gyár is gazdaságosan elektromos autókat gyártani. A villanyautók legfontosabb és legdrágább alkatrészét, vagyis az akkumulátort, nem tudják beszerezni olcsón a gyárak. Az amerikai Tesla viszont maga fejleszti ezt az erőforrást, ebből származik a versenyelőnye. A szakértő szerint a többi gyárnak csak azért éri meg egyelőre az elektromos autók gyártása és eladása, hogy az egész flottájuk széndioxid kibocsátásuk alacsonyabban legyen, és ne kelljen széndioxid kvótákat vásárolniuk. Fontos lesz az is, hogy egyre inkább csökken az elektromos autók újratöltési ideje, de az is, hogy a mostani üzemanyag-kúthálózat helyett milyen töltési pontok alakulnak ki. A beszélgetés alatt érintették azt is, hogy vajon csődbe mehet-e a Tesla, vagy bírni fogja pénzzel a terjeszkedést.

Szűcs Péter beszélgetett Papp Gergellyel, az ING senior üzletkötőjével. Itt hallgathatja meg a teljes beszélgetést.