Több százmillió ember követi, rajong az Esportokért, vagy éppen vállal tevékeny szerepet a mára gigaüzletté váló iparágban. Ez természetesen azt is okozza, hogy egyre kisebb a társadalmi ellenállás a kompetitív videojátékokkal szemben. Tévedés lenne azonban azt hinni, hogy a teljes társadalmi körben elfogadott sportággá nőtte volna ki magát a jelenség. „Az ellenérzések főleg a szerencsétlen elnevezés miatt alakultak ki”- mondja az Esport Universum szakértője. Kiss Tamás pszichológus szerint a sportot eleve a fizikai aktivitással, a testmozgással hozzuk összefüggésbe, ebben az értelemben pedig igencsak sántít az elnevezés. A másik oldalon viszont ott van, hogy egyre megállíthatatlanabb a jelenség, ezért folyamatosan tompul az Esporttal, és az esportolókkal szemben érzett negatív attitűd.

A sportág iparági jellegére utal az is, hogy a globális piackutatással foglalkozó cégek szerint a következő három évben másfélszeresére nőhet a közönség és az egész univerzum mérete. Pedig a nagy robbanáson már túl vagyunk. Márpedig a kompetitív videojátékok világában nem csak esportolóként, hanem befektetőként, saleses üzletemberként, kommentátorként is lehet boldogulni, egy egész életpályamodellt lehet a sportágra felhúzni. „Jó példa erre az én esetem, számomra is az esport biztosítja ma a megélhetést”- teszi hozzá az Esport Univerzum szakértője.

Kiss Tamás pszichológus szerint az Esport iránti érdeklődés motorja a világ minden országában hasonló, ettől függetlenül különböző mértékű és fokú kulturális beágyazottságokról beszélhetünk. A világ legnagyobb videojáték nemzetének tartott Dél-Koreában például kis túlzással a legismertebb sztárok, hírességek döntő része már az esportolók közül kerül ki. Ha a hazai viszonyokat nézzük, itthon is egyre több a versenylehetőség, egyre több sportszakosztálynak van Esport részlege, egyértelműen van nyitottság a videojátékok iránt- magyarázza a szakértő.

Az Esport a fiataloké?

Alapvetően az esportokat a fiatal generáció tagjaival azonosítjuk, és nem is tévedünk ilyenkor nagyot. Azonban kikapcsolódási formaként, közösségi programként az idősebbek is ugyanúgy szeretnek videojátékozni. A fő különbség abban van, hogy a fiatalok válnak sokkal nagyobb számban rendszeres fogyasztóvá, rajongóvá, esetleg profi sportolóvá, könnyebben beszippantja őket ez a történet- mondja a szakértő. Nem beszélve arról, hogy ők később is sokkal nagyobb eséllyel helyezkedhetnek el a sportág körül, attól, hogy valakiből nem lesz sikeres sportoló, még számtalan egyéb módon dolgozhat az iparágban.

Bár kétségtelen, hogy az Esport társadalmi megítélése még mindig nem a legfényesebb, a szórakozáson kívül több más területen is hasznos lehet a videojátékozás. Leginkább a kognitív képességeket, a reflexeket, a gyors döntéshozatalt és a koncentrációt fokozza. Emellett a figyelmi fókuszt, a szem-kéz koordinációt, a csapatjátékot, a tudatosan edző, profi sportolóknál pedig a stressz kezelését, és a mentális felkészültséget is javítja.