Az online vásárlási trendek (át)alakulását nyomon követő felmérésben a tavalyi évben 1010 magyar honfitársunk vett részt. A most közreadott kutatási anyag legérdekesebb eleme annak a három online vásárló-típusnak az azonosítása, amelyek a jövőben komoly hatást gyakorolhatnak az e-kereskedelem fejlődésére.

A rendszeres online vásárló jellemzői

A közel 24 ezer résztvevővel végzett felmérés a rendszeres online vásárlók több általános, egész Európában megfigyelhető jellemzőjét is azonosította. Tekintve, hogy az online megrendelések 85 százaléka tőlük érkezik, ezek minden az e-kereskedelemben résztvevő szereplő számára fontos adatként szolgálhatnak:

  • Folyamatos és aktív online jelenlét: Az online vásárlás csak egy kis szelete szerteágazó online tevékenységeiknek. Értik és szeretik a modern technológiát, állandó internetkapcsolattal rendelkeznek, előszeretettel használnak mobilalkalmazásokat és közösségi oldalakon is igen aktívak.
  • Preferálják a csomagpontokat: Bár legtöbben továbbra is az otthoni kiszállítást kérik, a csomagpontos átvétel ma már az online vásárlók második legkedveltebb választása Európában.
  • Keresik a zöld megoldásokat: A vásárlók egyre inkább tisztában vannak az e-kereskedelem környezetre gyakorolt hatásával, ehhez kapcsolódóan pedig hajlandók többet fizetni a környezetbarát(abb) szolgáltatásokért, továbbá el is várják a szolgáltatóktól a felelősségteljesebb magatartást.

A rendszeres online vásárlók legerősebb motivációi is igen hasonlóak – országoktól/régióktól függetlenül. A három leggyakrabban említett tényező az időmegtakarítás, a pénzmegtakarítás és a vásárlás okozta stressz csökkentése. Érdekes, hogy a megkérdezettek többsége (70 százalék feletti aránya) fontosnak tartja, hogy az e-kereskedelem résztvevői felelős környezetpolitikát folytassanak, de csak 50 százalékuk választ ez alapján terméket/szolgáltatást, és alig több mint 40 százalékuk hajlandó plusz árat fizetni a zöldebb szolgáltatásokért.

Vannak persze különbségek is, melyek a gazdaság és a szolgáltatások országokra jellemző sajátosságaiból, valamint a kulturális különbségekből adódnak.

A rendszeres online vásárlók Magyarországon az összes vásárlás 10,6 százalékát intézik online, ami majd 3 százalékkal kevesebb, mint a kutatásban mért átlag. Míg általánosan a divatáru, a cipő és könyvek a legnépszerűbb online rendelt árucikkek, itthon az első helyet (ha szűken is) a szépségápolási/egészségvédelmi termékek szerezték meg, és csak ezt követi a divatáru és a cipő.

A kutatás átlagának megfelelő arányban rendelünk külföldről árut, de jóval nagyobb arányban rendelünk Kínából. Valamivel gyakrabban használunk okostelefont a rendeléseink során, de jóval kisebb arányban iratkozunk fel hűségprogramokra, választásainkat pedig jobban befolyásolja a közösségi háló vagy egy influencer.

Magyarországon is legtöbben saját otthonukba kérik a csomag kiszállítását, de a kutatási átlagnál jóval többen említették a postákat, csomagpontokat, valamint a csomagautomatákat is. A magyar vásárlóknak kifejezetten erős elvárásaik vannak a változatos kiszállítási lehetőségekre vonatkozóan.

Az online kereskedelmet meghatározó három vásárló-típus

A kutatás eredményeként a DPDgroup három, az európai online kereskedelem jövőjét meghatározó online vásárló típust azonosított:

  • A szenvedélyes vásárló – az online kereskedelem meghatározó bázisa: gyakran vásárol online, akár külföldről is, ért a digitális technológiához, keresi a személyre szabott kiszállítási lehetőségeket. 62 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy hogy szinte mindent meg tudnak venni online amire szükségük van.
  • Az ínyenc – a jövő növekedésének motorja: közepes gyakorisággal és jól meghatározott kategóriákba tartozó termékeket rendel online, kedveli az online vásárlás nyújtotta élményt, magas igényeket fogalmaz meg a kiszállítás, a visszaküldés opcióival szemben. 57 százalékuk hajlandó magasabb összeget fizetni olyan szolgáltatásért, amely könnyebbé teszi az életét.
  • Az ökotudatos – a terjedő klímatudatosság képviselője: alkalmi vásárló, aki aggódik környezetre gyakorolt negatív hatások miatt, és hajlandó megfizetni egy környezetbarátabb szolgáltatás magasabb díját, egyben több kiszállítási lehetőséget is keres. 58 százalékuk aggódik az e-kereskedelem társadalomra gyakorolt hatása miatt.

A szenvedélyes vásárló kategóriájába Magyarországon az online vásárlok csupán 17 százaléka tartozik, de a vásárlások majd 40 százalékát ők kezdeményezik (havonta átlag 5-6 rendelést adnak le). A szenvedélyesek tapasztalt és lelkes vásárlók, akik erős digitális készségekkel rendelkeznek. E kategória magyar tagjaira hatványozottan érvényes, hogy előszeretettel rendelnek külföldről, melynek okaként alapvetően a jobb lehetőségeket (ár, választék stb.) jelölik meg.

Az ínyencek csoportját Magyarországon az online vásárlók 12 százaléka adja, akik átlagban havi 2-3 alkalommal rendelnek az internetről. A magyar ínyencekre jellemző, hogy nyitottabbak az influencerek véleményére és erősen árérzékenyek.

A kutatás Magyarország esetében nem tért ki az ökotudatos kategóriájára, de várhatóan a jövőben e szegmens hazai képviselőiről is részletesebb képet kaphatunk majd. A jövő szolgáltatóinak érdemes már most felkészülniük e három eltérő igényeket megfogalmazó csoport kiszolgálására.