Akár 10%-ot is spórolhatnak a külföldi vevők, akik a magyar deviza gyengeségét kihasználva nálunk vásárolnak használt autót. Egy 10 millió forintos gépkocsi esetében ez 2600 eurós megtakarítást jelent. Frank György azt is elmondta, hogy a vevők gyakran több autót vásárolnak, hogy ezzel még nagyobb nyereséget realizálhassanak. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint tavaly majdnem 19 ezer autót vásároltak Magyarországról a kereskedők, több mint 27 milliárd forint értékben. A Das WeltAuto arra számít, hogy ezek a számok idén az előző évinél is magasabbak lesznek.

 

 

Elöregedik az autó állomány

Frank György elmondta, hogy a fiatal járművek külföldre vitele lassítja az ország gépkocsi állományának fiatalodását. Szerinte ez kifejezetten nagy probléma, mivel így Magyarországon öreg, akár 15-20 éves autók kerülnek ki az utakra, ami csak tovább ront az ország autóinak 14 év körüli átlag életkorán. Ez környezetvédelmi és biztonsági szempontból sem előnyös. Hozzátette, hogy Magyarországot már vissza is soroltál a környezetvédelmi besorolásban az 5-6 évvel ezelőtti szinthez képest.

Az országban maradó régi autók a baleset biztonság szempontjából is jóval elmaradnak a fiatalabbaktól. Frank György szerint az idős autók a töredékét sem tudják nyújtani annak a védelemnek, mint egy fiatalabb kocsi. Kiemeli, hogy egy baleset esetében egyáltalán nem elhanyagolható szempont, hogy az autó mennyire régi.

Az import nem kompenzál

A Magyarországról elkerülő fiatal, korszerű gépkocsiknak nincs pótlása. Frank György szerint az embereknek nincs elég pénze, hogy drágább autókat vegyenek az országban és ehhez igazodva külföldről is csak az olcsóbb, korosabb kocsikat tudják behozni. Hozzátette, hogy a külföldről behozott használt autóknak a kétharmada 10 évnél idősebb és az egy negyede még 15 évnél is öregebb.  Elmondta, hogy a fiatalodás a magas ár kategóriájú autók esetében figyelhető meg, de ott is csak mérsékelten.

Az idős autók nem is annyira olcsók

A márkaigazgató kifejtette, hogy nem feltétlenül éri meg az öreg, de olcsó kocsikat megvásárolni. Elismerte, hogy rövidtávon jó üzlet lehet 15-20 éves autót vásárolni, de hozzátette, hogy öt éves távlatban biztosan ráfizetéses lesz a vásárlás, hiszen az ilyen korú autók esetében sokkal több az utólagos költség. Azt is kiemelte, hogy ezeket az idős kocsikat eladni is sokkal nehezebb, vagy az eladó csak jóval kevesebb pénzt kereshet rajta, mint amennyit ráfordított.

Elő kell segíteni a fiatalodást

Frank György szerint fontos, hogy Magyarországon felgyorsuljon a gépjárműállomány fiatalodása. Szerinte ehhez arra van szükség, hogy kedvezőtlenné tegyék a 15 évnél idősebb autók importját és forgalomba helyezését. Hozzátette, hogy az is segíthetne, hogyha a környezetbarát kocsik fenntartása olcsóbb lenne, akkor valószínűleg több vevő választaná azokat, az elöregedett járművek helyett.

Frank György márkaigazgatóval Péller András készített interjút, amit itt hallgathatnak meg.