A világjárvány leküzdésével új helyzet fog előállni, nem pontosan oda fog visszatérni a gazdaság, ahol korábban járt és erre valamennyi országnak készülnie kell – jelentette ki Varga Mihály a Trend FM Pozitív energia című műsorában. A pénzügyminiszter szerint ugyanakkor az az óriási lendület, erőnlét, amely eddig jellemezte a járműipart hazánkban, folytatódni fog. A magyar kormány elkötelezett amellett, hogy hosszú távon kiemelt stratégiai szerepet vállaljon az elektro-mobilitásban a németekkel, a dél-koreaiakkal, a japánokkal és a kínaiakkal közösen. Az eddigi járművásárlást segítő pályázatok jövőjével kapcsolatban is bizakodón nyilatkozott a politikus, ugyanakkor figyelmeztetett: mindig a kassza mérete határozza meg a támogatási programokat. Ha egy gazdaság 4-5 százalékkal növekszik, akkor bőségesebben állnak rendelkezésre források, mint amikor 6-7 százalékos lejtőn csúszik. Varga mindamellett optimista, szerinte már idén és jövőre komoly gazdasági fellendülés vár Magyarországra.

Magyarország nagyon komoly érdemeket szerzett eddig a járműgyártásban, de a többlábon állás jellemzi a gazdaságot, ezért más ágazatok is komoly támogatásban részesülnek. Mára az ipari termelés 27 százaléka származik járműgyártásból, amelyben elkezdődött egy mélyreható változás, átalakulás az elektro-mobilitás irányába. Ezt ismerte fel a kormány 2015-16-ban és azóta folyamatosan nyitják meg a különböző támogatási programokat, köztük az elektromos autóvásárlást segítő projekteket – foglalta össze a közelmúlt pozitív történéseit a miniszter, elismerve: közel 26 ezer zöld rendszámos elektromos, vagy részben elektromos jármű volt forgalomban az országban 2020-ban, amely némileg kevesebb annál, mint amelyre számítottak. Európai trend, hogy sokkal visszafogottabb a villanyautók térnyerése a vártnál, s ebben szerepet játszik a töltőhálózat lassúbb kiépülése és az elektromos kocsik továbbra is magas ára. A magyar kormány ennek ellenére töretlenül folytatja az iparág támogatását. Legalább 30 olyan új nagy beruházás működik az országban, amely kifejezetten az elektro-mobilitáshoz kapcsolódik. Főleg a dél-koreai és a japán tulajdonú akkumulátorgyártással foglalkozó vállalatok megtelepedésének vagyunk tanúi, ám kínai cégek is feltűntek már a színen, köszönhetően a kedvező magyar beruházási környezetnek. Nincs tehát megállás, ahogyan a különböző támogatói projektek, például a zöld rendszámhoz és a széleskörű kedvezmények bevezetéséhez kapcsolódó, 2014-15 fordulóján meghirdetett Jedlik Ányos stratégia és az ipar 4.0 program is folytatódik töretlenül.

Varga Mihály rámutatott: a világjárvány sajnos megtörte azt a mindeddig példátlan lendületet, amely jellemezte a gazdaság fejlődését. A 2017-2019 közötti időszak a magyar gazdaság legvirágzóbb három éve volt hosszú évtizedek óta, ám a pandémiát és a járvány okozta gazdasági visszaesést azonnal kezelnie kellett a kormánynak. Nem is volt kérdés, hogy nem lehet pénzügyi akadálya annak, hogy mindenki megfelelő egészségügyi ellátást kapjon, emellett megpróbálják megtartani a munkahelyeket, a megszűnők helyett pedig újakat hozzanak létre. Nagyjából 5800 milliárd forintot költött a kormány csak az ilyen típusú védekezésre. De az is világos volt – húzta alá Varga –, hogy a járvány után egészen új helyzet fog előállni, nem ugyanoda tér majd vissza a gazdaság, ahol korábban tartott és erre készülnie kell minden országnak. Viszont mindaz az óriási változás, amely megkezdődött a járműiparban, folytatódni fog a járvány után is. A globális autópiac tavaly 15 százalékkal esett vissza, de nem mindig lesz így. Ha nem reagálunk arra, ami történik ebben a szektorban, akkor lemaradunk a versenyben és elesünk attól a pozíciótól, amelyet elértünk.

Ha elkezdtük a támogatási programokat, azokat folytatni kell, nemcsak a villanyautók, hanem az elektromos motorkerékpárok és a pedelec kerékpárok vásárlását is komoly összeggel segíti a kormány – mondta Varga Mihály. Azt kell mérlegelni, hogy hol hasznosul legjobban az adófizetői forint. Ebből a szempontból kiemelkedő kezdeményezés a Zöldbusz Program megindítása, a 25 ezer lakosnál népesebb városok buszállományának lecserélése és elektromos alapokra helyezése folyamatosan történik majd. A 2020 novemberében indult 4,2 milliárd forintos projekt mindenképpen folytatódni fog – ígérte, hozzátéve: ha a gazdaság évi 4-5 százalékkal nő, akkor mindig bőségesebben állnak rendelkezésre források, mint amikor 6-7 százalékos lejtőn csúszik. Mindig a kassza méretéhez kell igazítani a támogatási programokat és ezt a lehetőséget biztosítani kell a mindenkori kormánynak, nehogy olyan eladósodási pályára álljon az ország, mint a 90-es évek vége felé és a 2000-es években történt az elődökkel. Mindamellett az idei kilátásokat illetően optimista Varga Mihály, szerinte idén és jövőre már komoly gazdasági növekedés várható.

A beszélgetést itt meghallgathatja: