Napjaikban pár klikkel, az okostelefonunkon keresztül megszervezhetünk egy egész utazást. A foglalási folyamat leegyszerűsödése önmagában növelte az emberek utazási kedvét. Fontos döntést befolyásoló tényezővé váltak az internetre felkerült vendégvélemények, olyannyira, hogy mások pozitív tapasztalatai képesek akár azonnali foglalást is generálni. A nemzetközi folyamatokat tekintve az online foglalási oldalak mellett az utóbbi évek trendje az aggregátor oldalak megjelenése. Ma már a világ legnagyobb utazási oldala, a Tripadvisor is aggregátor oldalként működik, a célállomást beütve mintegy 30 foglalási oldalról húzza be az ajánlatokat – hangzott el a műsorban.

Az elmúlt öt évben 70 százalékkal nőtt meg a turizmusban az online tranzakciók száma nemzetközi szinten, az emberek 60 százaléka már mobilon keresztül foglal, a Z generáció tagjai pedig kiemelkedően magas arányban foglalnak aznapra szállást. Utóbbi jelenségre reagálva már léteznek applikációk, amelyek kifejezetten az aznap estére ki nem adott szobákat listázzák – ismertette a tendenciákat Rasztovits Dávid.

Az online turizmus térnyerése azonban több kockázati tényezőt is rejt. Ilyen a tömegturizmus jelensége egyre több népszerű desztinációban (pl. Barcelona, Dubrovik), aminek a kezelése hatalmas kihívás. Továbbá elindított egy negatív árspirált, itthon 40-50 százalékos szálláskedvezményekkel is találkozni, ami ugyan kedvező a fogyasztók számára, azonban szolgáltatói oldalról a fenntarthatóságot veszélyezteti az egymás alá kínálás – hívta fel a figyelmet a digitális szakértő. Hozzátette: ma nehéz olyan stratégiát kitalálni, amivel egy szolgáltató meg tudja verni a konkurenciáját, mert mesterséges intelligencia monitorozza a piacot, tehát lényegében a szoftver állítja be a kedvezményeket.

Rasztovits Dávid óva intett a magyar szálláspiacon túlzottan elterjedt kuponozástól. A kupon marketingeszközként, mértékkel alkalmazva, lehet az üzletfejlesztési stratégia része, de a szolgáltatók sajnos nem számoltak a 70-80 százalékos kedvezmények piacromboló hatásával. A mélyen nyomott árakat már a normál szintre sem lehet visszatornászni, nemhogy árat emelni hosszú távon – fejtette ki. A szakértő részben ennek tudja be, hogy hiába jön nagy számú turista Magyarországra, az általuk elköltött pénz összege alacsony.

Arra a kérdésre, hogy milyen irányban fejlődhetnek tovább a foglalási oldalak, a digitális szakértő elmondta, a megacégek elkezdték felvásárolni az innovatívabb, gyorsan fejlődő startupokat, és azokat a vállalkozásokat, amelyek sikeresen sajátítottak ki egy-egy, a nagyok által is megcélzott piaci szegmenst. Erre idehaza is van már példa: a legnagyobb magyar foglalási oldal, a Szallas.hu több kuponos cég akvizíciójával tudta igen jelentős mértékben tovább növelni a piaci részesedését – mutatott rá Rasztovits Dávid.

A koncentráció mértékére jellemző, hogy az online szállásfoglaló piac óriásának, a Bookingnak a részesedése Magyarországon is meghaladja a 70 százalékot. Ugyanakkor a koncentráció negatív következménye, hogy a nagy piaci szereplők visszaélnek a helyzetükkel, és olyan magas jutalékot kérnek a szálláshelyektől, ami gazdaságilag nem tartható, ezért fontos lenne őket korrekt piaci magatartásra késztetni – tette hozzá a digitális szakértő.

A műsorból az is kiderül, mivel tud ma kitűnni egy szálláshely a piacon, és a jövőben milyen szegmensekben érvényesülhetnek a foglalási oldalak által megszorított utazási irodák.

A teljes műsort itt hallgatható meg: